آموزش تولید محتوای جذاب (۹ توصیه حیاتی در موفقیت محتوا)

آموزش-تولید-محتوا

در آموزش تولید محتوا و در مطالب گذشته، توضیح دادیم که محتوای مفید یکی از پرسودترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید در کسب و کار داشته باشید. اما چرا؟

محتوای مفید نه تنها باعث بهبود رتبه سایت و سئو می‌شود، بلکه دلیل اصلی تبدیل بازدیدکننده به مشتری و ایجاد روابط طولانی مدت با آنها است.
در مطلب تولید محتوا چیست درباره اینکه چرا محتوا در بازاریابی و فروش بسیار تاثیرگذار است، چطور می‌تواند منجر به درآمدزایی بیشتر شود و چگونه در تولید محتوا به موفقیت برسیم صحبت کردیم.

نکاتی که در این مطلب آورده شده برای موفقیت در تولید محتوا بسیار مهم است و بدون آنها شانسی برای دیده شدن ندارید.

پرسونای مخاطب را بشناسید

برای اینکه محتوای عالی تولید کنید باید مخاطب خود را بشناسید. شما باید بدانید با تولید محتوا قصد هدف قرار دادن چه افرادی را دارید. بدون شناخت مخاطبان ممکن هم هست محتوای خوبی تولید کنید اما در هر صورت جذابیتی برای بازدیدکنندگان هدف شما ندارد. وقتی در سایت محتوای می‌گذارید باید مناسب حال بازدیدکنندگان باشد، پس درباره خودتان و دستاوردهایتان صحبت نکنید. به آنها اطلاعاتی بدهید که به آن نیاز دارند.

وقتی مخاطب را بشناسید می‌دانید که آنها چه نیازی دارند و به چه چیزی فکر می‌کنند. محتوای مفید با درصد بسیار بیشتری به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر بتوانید این سوالات را پیش بینی و پاسخ دهید، رتبه سئو بهتر و ترافیک بیشتری را به سایت خود روانه می‌کنید. دو ویژگی مرتبط و مفید بودن را در محتوای خود رعایت کنید. مشتری باید در قلب هر کاری که به عنوان تولید کننده محتوا انجام می‌دهید، باشد.

جذابیت تصویری به محتوا اضافه کنید

اگرچه سایت بدون محتوای متنی چیزی کم دارد و موتورهای جستجو نیز هنوز سئو سایت را براساس، متن انجام می‌دهند. انسان محتوای تصویری را سریع‌تر از متن پردازش می‌کند. محتوای تصویری همچنین بیشتر در ذهن ماندگار می‌شود. برای جذابیت بیشتر محتوا، در کنار متن از عکس یا اینفوگرافی استفاده کنید.

البته منظور از استفاده از جلوه‌های تصویری تنها جذابیت کار نیست، بلکه هر عکس یا اینفوگرافی، عکس نوشته‌ای استفاده می‌کنید باید به متن مرتبط بوده و بخشی از مفهوم متن را منتقل کند. چیزی که خوانندگان به دنبال آن نیستند، حجم بالایی از متن بدون هیچ پاراگراف‌بندی است. این کار روشی قطعی برای از دست دادن مخاطب است تا سریع صفحه را ببندند و شما را فراموش کنند. محتوا را در پاراگراف و چندین زیرعنوان‌‌ بشکنید تا مطالعه آن برای خواننده آسان‌تر گردد. این کار نه تنها برای خوانندگان بلکه برای موتورهای جستجو نیز خوشایندتر است.

مهم نیست که چه کسب و کار یا تخصصی دارید، با استمرار در تولید محتوای مفید برای مخاطبان می‌توانید برای آنها به یک مرجع ارزشمند تبدیل شوید که برای رفع نیازهای خود از محتوا و محصولات شما استفاده می‌کنند. جلوه‌های تصویری به جذب لینک‌های طبیعی، ویروسی شدن یا افزایش زمان حضور در صفحه کمک می‌کند.

کلمات کلیدی هدف را انتخاب کنید

اینترنت بزرگ‌ترین پلتفرم انتشار محتوا در دنیا است. در یک روز بیش از ۴ میلیون پست وبلاگ در اینترنت منتشر می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید محتوای شما در این اقیانوس عظیم محتوا دیده شود باید برای آن استراتژی محتوا داشته باشید. برای بازدید محتوا توسط بازدیدکننده هدف، تحقیق در مورد کلمات کلیدی را فراموش نکنید.

تحقیق کلمات کلیدی به معنای بررسی عباراتی است که مخاطبان شما هنگام جستجو در اینترنت از آنها استفاده می کنند.

استفاده از این کلمات در مطالب به موتورهای جستجو این امکان را می‌دهد که مطالب شما به جستجوکنندگان نمایش دهند. اگر به دنبال افزایش ترافیک و درآمدزایی از سایت هستید، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط چیزی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

البته به هیچ عنوان در استفاده از کلمات کلیدی در متن زیاده روی نکنید چون با Keyword stuffing (بمباران کلمه کلیدی) روبرو می‌شوید. یکی از روش‌‌های کلاه سیاه برای افزایش رتبه در یک کلمه کلیدی خاص. الگوریتم‌های موتورهای جستجو بسیار پیشرفته شده‌اند. آنها همچنین می‌توانند مفهوم کل متن را درک کنند. به جای اینکه کلمه کلیدی را به میزان زیادی در متن به کار ببرید، به طور طبیعی کلمات کلیدی را به محتوای خود اضافه کنید.

عنوانی غیرقابل مقاومت انتخاب کنید

اگرچه عنوان کوچک‌ترین بخش محتوا به نظر می‌رسد اما اهمیتی برابر با کل محتوا دارد. یک تیتر خوب است که بازدیدکننده را ترغیب به کلیک بر روی محتوا می‌کند. در مقابل، یک تیتر ضعیف باعث نادیده گرفتن محتوای شما خواهد شد. اما چه چیزی باعث ایجاد یک عنوان خوب می شود؟

یک عنوان عالی به اندازه کافی کوتاه است تا جلب نظر کند اما به اندازه کافی طولانی است منظور را برساند. در عنوان قول بدهید و در متن به آن عمل کنید. یکی دیگر از خصوصیات بارز عناوین موثر این است که آنها به خواننده قولی می‌دهند، چیزی که نیاز او یا علاقمندی‌اش است تا باعث شود روی لینک کلیک کنند.

عنوان قلابی است که برای گیر انداختن بازدیدکنندگان استفاده می‌کنید.

با هدفی مشخص محتوا تولید کنید

بسیاری از افرادی که سایت دارند به این دلیل محتوا تولید می‌کنند، که محتوا تولید کرده باشند! هدفی پشت این کار نیست و تنها برای رفع تکلیف این کار را انجام می‌دهند.

اما تولید محتوا به خاطر محتوا، تنها از تاثیرگذاری شما دنیای رقابتی می‌کاهد. برای اینکه محتوای شما اثرگذار باشد و در به شما در دستیابی به اهداف شغلی کمک کند. محتوای با اهداف زیر تولید کنید:

• به خوانندگان اطلاعات مفید بدهید.
• باید خوانندگان را ترغیب به اقدام به عمل کند. (خرید، ثبت نظر در سایت یا عضویت)
• باعث عمیق‌تر شدن ارتباط شما با مخاطب شود و به دلیل محتوای خوب باز هم به سایت شما مراجعه کند.

تنها به این دلیل که دیگران محتوانویسی می‌کنند، این کار را نکنید. بنشینید و برای خود اهدافی مشخص کنید. وقتی اهدافی برای تولید محتوا مشخص می‌کنید، به راحتی می‌توانید از عملکرد خود بازخورد بگیرد.

آموزش-تولید-محتوا-محتوانویسیمحتوای طولانی لازم و ضروری است

اگرچه تولید محتوای کوتاه، سریع و راحت است اما محتوای بلند یک ضرورت است زیرا:

• محتوای بلند رتبه بهتری در نتایج جستجو به دست می‌آورند.
• در یک محتوا، خواننده می‌تواند به اطلاعات بیشتر و جامع‌تری دست پیدا کند.

اما محتوای طولانی به چه محتوایی گفته می‌شود؟ محتوایی با حداقل ۱۰۰۰ کلمه.

درباره کلمات کلیدی که موضوع اصلی سایت شما هستند، حتما محتوای طولانی تولید کنید. برای سئو محتوا علاوه بر متن از عکس، لینک‌های داخلی و خارجی، زیرعناوین و کلمه کلیدی در داخل متن استفاده کنید. ایجاد محتوای جالب و مرتبط کمک می‌کند تا سایت سریع‌تر ایندکس شده و در نتایج جستجو دیده شود.

بازاریابی محتوا را فراموش نکنید

همان‌طور که از نام بازاریابی محتوا پیدا است باید تا حد امکان برای محتوای تولید شده بازاریابی کنید. تولید محتوا تنها نیمی از کار است. بخش دیگر بازاریابی محتوا است که بسیار هم در موفقیت و دیده شدن محتوا مهم است. بدون بازاریابی محتوا، شانس دیده شدن محتوا بسیار کم می‌شود. از ابزارهای ارتباطی مانند شبکه‌های اجتماعی و ایمیل برای انتشار بیشتر محتوا کمک بگیرید.

محتوا چیزی بیش از تولید محتوا است. همچنین درباره برنامه‌ریزی نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید و جایی است (سایت، وبلاگ، شبکه‌‌های اجتماعی..) که قصد منتشر کردن آن را دارید.

کدام کانال (اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک، یوتیوب، آپارات) برای محتوا و مخاطبان شما مناسب‌تر است؟. لازم نیست در تمامی کانال‌های ارتباطی اکانت داشته باشید، دو تا سه کانال مناسب را انتخاب کنید اما حضور پررنگی در آنها داشته باشید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

نوشتن آخرین پست وبلاگ، درحالی‌که کارهای زیادی برای انجام وجود دارد، یک چالش بزرگ برای هر فردی است. برای محتوانویسی برنامه‌ریزی داشته باشید و به آن بچسبید. وقتی اهمیت تولید محتوا را درک کنید، اختصاص زمانی برای آن هم آسان‌تر خواهد شد. محتوا به اساس کسب و کار آنلاین شما تبدیل خواهد شد. تولید محتوا را به عنوانی پیش‌پرداختی برای جذب مشتریان بیشتر در آینده تلقی کنید. تولید محتوای مستمر یکی از کلیدهای رشد کسب و کار است. نمی‌‌توانید محتوای پراکنده تولید کنید اما انتظار بازخورد خوبی داشته باشید.

از منطقه راحتی خود بیرون بیایید تا به بهترین شکل ممکن عمل کنید

ما خیلی راحت به زندگی در منطقه راحتی عادت می‌کنیم، اما این کار خلاقیت را از بین می‌برد و در صورت عدم کنترل، فرصت‌های زیادی را از ما می‌گیرد. تولید محتوا برای موفقیت و درآمد شما حیاتی است اما در ابتدای کار ممکن است روند پیش‌روی برای شما سخت باشد.

بپذیرید که هر کاری در شروع مسائل خود را دارد، برای محتوا نیز باید همیشه وقتی را کنار بگذارید، بخوانید و بنویسید، به مخاطبان توجه کنید تا هر آنچه تولید می‌کنید منطبق با نیاز آنها باشد. مطمئن باشید از این تلاش‌ها پاداشی چند برابر به دست می‌آورید.

منبع‌: مدیرآفرین

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۵ / ۵. ۱

ادامه مطلب