آموزش تولید محتوای متنی (اصول نوشتن محتوای متنی چیست؟)

آموزش-تولید-محتوای-متنی

وقتی صحبت از تولید محتوا می‌شود، ذهن ابتدا به سمت تولید محتوای متنی می‌رود. اگرچه انواع دیگر محتوا مثل صوت یا ویدئو وجود دارند اما محتوای متنی باید همیشه بخشی پایدار از استراتژی محتوای هر سایتی باشد.

محتوای متنی انواع مختلفی دارد و تنها شامل مقالات بلندبالای سایت نیست. بلکه هر متنی که به قصد انتقال پیامی تولید شود، یک نوع از محتوای متنی به حساب می‌آید. اگرچه ممکن است استفاده از تمامی انواع محتوا برای کسب و کار شما نیاز نباشد، اما بسته به رسانه‌ای که برای انتقال پیام استفاده می‌کنید،

موارد زیر از انواع محتوای متنی هستند:

مقالات سایت: این بخش کمک زیادی به جذب کاربران هدف و سئو سایت می‌‌کند، اما موفقیت در آن وابسته به این است که به طور منظم و پیوسته محتوای جدید تولید شود.

اخبار: این بخش جهت اطلاع‌رسانی اخبار جدید در کسب و کار یا حوزه کاری، ایجاد می‌شود. اگرچه این نوع محتوا به دلیل تاریخ مصرف کوتاهی که دارد بهتر است که بخش کوچکی از استراتژی محتوا را شامل شود.

ایمیل‌ها: ایمیل‌ها را فراموش نکنید. ایمیل بهترین روش برای یادآوری کسب و کار و اطلاع‌رسانی به کاربران است. نوشتن ایمیل‌های جذاب اصول خود را دارد که اگر به آن توجه نشود باعث کاهش کلیک بر روی ایمیل‌ها خواهد شد.

رپورتاژ آگهی: یکی از انواع محتوا است اگرچه در سایت یا رسانه‌های خود شما منتشر نخواهد شد. رپورتاژ آگهی متنی است که در سایت‌های پربازدید برای جذب کاربران هدف منتشر می‌شود و بیشتر از اینکه جنبه تبلیغاتی داشته باشد، جنبه آموزشی و اطلاع‌رسانی دارد.

خبرنامه: اگر مطالب جذابی در سایت داشته باشید، افراد بیشتری علاقمند می‌شوند که در خبرنامه عضو شوند. با خبرنامه درباره هر آنچه که مربوط به شما است از جمله مطالب جدید سایت، آموزش‌ها، اخبار می‌توانید اطلاع‌رسانی کنید تا اعضاء به سایت وارد شده و مطالب جدید را مطالعه کنند.

پست‌های شبکه‌های اجتماعی: در کنار سایت، شبکه‌های اجتماعی همانند اینستاگرام بخش مهمی از استراتژی محتوای اغلب کسب و کارهای اینترنتی هستند. برای جذب حداکثر کاربران باید با روش‌های تولید محتوا در اینستاگرام آشنا باشید.

نحوه نوشتن محتوای متنی چگونه است؟

محتوای متنی می‌تواند تولید یک متن از ابتدا، ترجمه یا ترکیبی از هر دو باشد. برای اینکه در بحث تولید محتوا به موفقیت برسید، بهترین گزینه این است که قبل رسیدن به مرحله تولید، برنامه دقیقی برای بازاریابی محتوا داشته باشید، در غیر این صورت بعد از مدتی با مجموعه‌ای از محتوای پراکنده روبرو می‌شوید که هدفی واحد را دنبال نمی‌کنند.

نباید تصور کرد که با گذاشتن چند محتوای محدود می‌توان بازدید خوبی به دست آورد. برای اینکه طبق یک برای منظم پیش بروید بهتر است که از تقویم محتوا استفاده شود که برای یک ماه یا حتی چندین ماه مشخص شده است که چه مطلبی در چه روزی و برای چه رسانه‌ای قرار است منتشر گردد. به این شکل هر بار که موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان به سایت شما سر می‌زنند با محتوای جدیدی روبرو می‌شوند. اما به روز نشدن مداوم سایت، بازدیدکنندگان را دلسرد می‌کند و موتورهای جستجو نیز در فواصل زمانی طولانی‌تری به سایت سر خواهند زد.

مسلم است که یک سایت نمی‌تواند درباره موضوعات متنوعی محتوا تولید کند چون نیاز به زمان و هزینه بالایی دارد. علاوه بر این هر کسب و کاری به هر نوع بازدیدکننده‌ای نیاز ندارد. نیچ مارکتینگ باعث می‌شود که در بازاری کوچک سریع‌تر شناخته شوید و نیازی نیست که درباره موضوعات بسیار عمومی بنویسید که مطالب زیادی درباره آن در اینترنت وجود دارد، بلکه بر روی موضوعات کوچک و مشخص‌تر کار می‌کنید.

تنها نوشتن محتوای متنی مهم نیست بلکه نحوه تولید آن نیز مهم است. هزاران هزار مطلب درباره یک موضوع خاص روزانه در اینترنت منتشر می‌شود، اما چرا تنها تعداد کمی از آنها دیده می‌شوند، دلیل آن در نحوه نوشتن و آماده‌سازی مطلب است.

ابتدا باید در انتخاب کلمات کلیدی مناسب دقت لازم را به خرج دهید تا علاوه بر بازدید بالا، بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما داشته باشند. برای انتخاب عنوان مناسب زمان کافی بگذارید و اولین تیتری که به ذهن‌تان رسید را برای متن در نظر نگیرید.

به دلیل اینکه کاربر با کمک “عنوان” تصمیم می‌گیرد که یک مطلب را بخواهند یا نه، حداقل ۱۰ تیتر بنویسید و از بین آنها یکی را که جذاب‌تر و گویاتر است در نهایت انتخاب کنید. در غیر این صورت حتی با نوشتن یک مطلب خواندنی و مفید، با یک عنوان ساده و معمولی شانس کلیک بر روی آن را کم می‌کنید.

در هنگام تولید محتوا خود را به جای خواننده بگذارید و از نوشتن متن‌های کسل‌کننده خودداری کنید. مطالب را در سطح دانش و اطلاعات کاربران هدف بنویسید. همچنین در متن حتما از “عناصر جذابیت” استفاده کنید.
این عناصر هر چیزی که محتوا را از متن صرف، خارج کند می‌تواند باشد مثل:

  • رنگی کردن بخشی از متن، بولد کردن، قرار دادن عکس، فاصله‌گذاری و پاراگراف‌بندی و زیرعناوین

این موارد کوچک باعث می‌شود که خواننده با حجم زیادی از محتوای متنی روبرو نشود و ظاهر جذاب محتوا او را ترغیب به خواندن کند.

در هنگام نوشتن یک متن نباید تنها به این فکر کرد که برای رفع تکلیف یک متن را تهیه و در سایت قرار داد. بعد از نوشتن یک محتوای متنی این سوالات را از خود بپرسید تا به کیفیت محتوا پی ببرید:

  • آیا در این محتوا به سوال مشخصی پاسخ داده‌ام؟
  • آیا به دغدغه کاربران توجه کرد‌ه‌ام؟
  • آیا این مطلب ارتباط مستقیمی با کاربران هدف من دارد؟

هر محتوا برای اینکه دیده شود علاوه بر مفید بودن باید اصول سئو نیز در آن رعایت شود تا در سریع‌ترین زمان به رتبه خوبی در نتایج برسد. پس با محتوای کاربردی و مفید، تنها بخشی از راه را طی کرده‌اید و نیم دیگر آن با محتوای سئوشده به دست می‌آید. همچنین برای اینکه خواننده در شروع از ادامه خواندن منصرف نشود، پاراگراف اول را جذاب بنویسید و از گفتن بدیهیات خودداری کنید.

یکی از ویژگی‌های یک متن خوب، ساده و روان بودن آن است. از به کار بردن جملات طولانی و پیچیده خودداری کنید. کلمات کم کاربرد و تخصصی را هم بهتر است کمتر در محتوایی که قرار است در فضای آنلاین قرار گیرد استفاده کنید. کاربران اینترنت افراد صبوری نیستند و تمایل دارند همه چیز ساده و آسان در دسترس آنها قرار گیرد.

برای اینکه به در هنگام نوشتن دید خوبی داشته باشید زمانی برای بررسی محتوای مشابه در اینترنت بگذارید. مطالب آنها از چه کیفیتی برخوردار است؟ نقاط ضعف و قوت محتوای آنها چیست؟ چگونه می‌توان محتوایی بهتر از آنها تولید کرد؟

وجود غلط‌های املائی و نگارشی باعث بی‌اعتمادی خواننده می‌شود. قبل از ارسال مطلب حتما یک بار آن را به طور کامل خوانده و اصلاحات نهایی را بر روی آن انجام دهید.

یک محتوای متنی خوب و مفید باعث “جلب اعتماد” کاربران می‌شود و آنها را تشویق می‌‌کند تا دوباره به سایت شما سر بزنند.

تولید و بازاریابی محتوا یکی از روش‌های کم‌هزینه اما پایدار بازاریابی است. هر محتوای متنی که تولید و در سایت قرار دهید، برای شما باقی خواهد ماند و کاربر جذب می‌کند. حتی محتوا به مرور زمان و با آپدیت‌های بعدی متن، به مرور رتبه بهتری پیدا می‌کند. این روش متفاوت از روش‌‌های دیگر بازاریابی مثل تبلیغات است که بسیار کوتاه مدت هستند.

تمام محتوای متنی که تولید می‌شود باید لحن یکدستی داشته باشد وگرنه تاثیرگذاری لازم را نخواهید داشت و خوانندگان احساس می‌کنند که مطالب توسط افراد مختلف با پیام‌‌های متفاوت نوشته شده است. سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و هر رسانه‌ دیگری باید لحنی یکسان داشته باشند و هدفی واحدی را دنبال کنند.

در نهایت تولید محتوای متنی برای هر کسب و کار اینترنتی که کوچک و چه بزرگ، یک امر حیاتی است. پس با اصول محتوای متنی آشنا شده و برنامه‌ای همیشگی و منظم برای نوشتن محتوای متنی داشته باشید.

منبع: مدیرآفرین

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۴ / ۵. ۴

ادامه مطلب