۱۱ روش افزایش اعتماد به نفس و جذاب‌تر به نظر رسیدن

روش-های-افرایش-اعتماد-به-نفس-و-جذابیت

ارتباط نزدیکی بین اعتماد به نفس و جذابیت وجود دارد. البته در اینجا منظور جذابیت ظاهری نیست بلکه منظور افرادی با اعتماد به نفس بالا هستند که بدون تلاش خاصی جذاب‌تر به نظر می‌رسند. جذابیت ظاهری امری گذرا است و این جذابیت بعد از مدتی عادی می‌شود اما اعتماد به نفس و جذابیت، امری درونی و مربوط به ویژگی‌های شخصیتی هستند نه ظاهری. اعتماد به نفس باعث می‌شود که یک شخصیت کاریزماتیک داشته باشید و دیگران بیشتر جذب شما شوند، شما در عین قاطعیت بسیار انعطاف پذیر هستید و دیگران تمایل بیشتری دارد که در اطراف شما باشند. وقتی اعتماد به نفس دارید، به خود مطمئنید و اینکه دیگران درباره شما چه فکری می‌کنند، فکر شما را به خود مشغول نمی کند، ذهن شما درگیر مسائل مهم تری مانند رشد و توسعه فردی خودتان است.

۱. همیشه آماده گفتگوی مثبت باشید

افرادی که اعتماد به نفس دارند، در گفتگو با دیگران توجه آنها را به خود جلب می‌کنند. همیشه موضوعی جالب برای صحبت داشته باشید، اما بیشتر از آن به دیگران اجازه صحبت بدهید.

وقتی بیش از حد صحبت کنید جذابیت خود را از دست می‌دهید. افرادی که بدون تفکر، هر آنچه به ذهن‌شان می‌رسد را بیان می‌کنند، باعث می‌شوند دیگران نتوانند آنها را جدی بگیرند. سنجیده و شمرده صحبت کنید.

هیچ‌وقت فرد جذابی را در حال غیبت و بدگویی پشت سر دیگران نمی‌بینید. دیگران را به حال خود بگذارید. شاید در این گفتگوهای منفی، دیگران هم فرد را بدگو را همراهی کنند، اما او را به عنوان فردی محترم و موقر نمی‌پذیرند. علاوه بر این در صحبت با دیگران با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید، تا متوجه شوند که به صحبت‌های آنها توجه دارید.

۲. به دیگران احترام بگذارید

افرادی که جذابیت درونی دارند، از خود، راضی هستند، اما این به معنای بی‌توجهی به دیگران نیست. این دسته افراد به دیگران احترام می‌گذارند و هیچ تلاشی نمی‌کنند که با کوچک کردن دیگران، خود را بزرگ کنند.

احترامی که به دیگران می‌گذارند به دلیل احترامی است که برای خود قائلند. آنها هر فردی را شایسته احترام و برخورد درست می‌دانند. هر زمان فردی را دیدید که به دیگران احترام می‌گذارد، و این احترام از سر اجبار نیست، دلیل آن اعتماد به نفس و احترامی است که این فرد برای خود قائل شده و نیازی نمی‌بیند که برای برجسته کردن خود، با دیگران با بی احترامی یا تحکیم رفتار کند.

۳. زبان بدن قدرتمندی داشته باشید

خمیده راه نروید یا ننشینید زیرا نشان می‌دهد که به خودتان اعتماد ندارید. اگر در این زمینه مشکل دارید، یک برچسب با علامت فلش قرمز به سمت بالا بر روی رایانه یا دیوار یا هر جایی که بتوانید به راحتی ببینید، بچسبانید تا به شما این کار را یادآوری کند.

برای اصلاح حالات بدن خود شانه‌ها را به سمت عقب بکشید، ستون فقرات‌تان را صاف کنید، چانه‌تان را بالا بگیرید. همان‌طور که افکار بر روی بدن تاثیر می‌گذارند، حالات بدن نیز تاثیر زیادی بر روی روحیات و تفکرات ما دارند. حالات بدن شما علاوه بر تاثیری که بر روی خودتان دارد، به دیگران نیز نشان می دهد که چه شخصیت و روحیاتی دارید.

زبان-بدن-و-اعتماد-به-نفس-و-جذابیت-ظاهری

۴. در مورد آنچه دیگران فکر می‌کنند نگران نباشید

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، اغلب در لحظه اکنون حضور ندارند و از خود سوالاتی مانند این را می‌پرسند: چرا من اعتماد به نفس ندارم؟ آیا کار من عاقلانه بود؟ دیگران درباره من چه فکری می‌کنند؟ آیا حرفی که زدم احمقانه بود؟

در حقیقت شما هیچ وقت نمی‌توانید پی ببرید که دیگران واقعا درباره شما چه فکری می کنند، به دنبال آن هم نباشید. به جای نگران بودن درباره این مسائل بی اهمیت، تنها خودتان باشید، هیچ‌چیز به این اندازه باعث اعتماد به نفس و جذابیت شما نمی‌شود. دیگران آن قدر که به خودشان اهمیت می‌دهند و به مسائل خودشان فکر می‌کنند، به شما یا زندگی تان فکر نمی‌کنند، پس این قدر به اینکه دیگران چه می‌گویند اهمیت ندهید.

۵. گفتگوهای منفی درونی را کنار بگذارید

توجه داشته باشیدکه چه چیزهایی را در ذهن‌تان با خود تکرار می‌کنید. هر زمان که به این شکل فکر کردید “نمی‌توانم این کار را انجام دهم” آن را با فکر مثبتی جایگزین کنید “تصمیم دارم این کار را به بهترین شکل به انجام برسانم”. کلید کار این است که از خودتان خارج شوید و به این گفتگوی ذهنی از بیرون نگاه بیندازید.

اگر فردی در کنار شما بگوید: من خیلی زشت، چاق و کند هستم؟ این طور نیست؟ درباره او چه فکر می‌کنید؟. قطعا می‌گویید چقدر غیرمنصفانه و بی پروا خودش را به انتقاد می‌گیرد، بهتر بود با خودش رفتار بهتری در پیش می‌گرفت.

پس چرا به خودتان اجازه می‌دهید درگیر این افکار شوید که تنها ساخته ذهن شما است. با خود گفتگوی درونی مثبت داشته باشید، به این معنا که نقاط ضعف خود را به کل نادیده بگیرید بلکه به این معنا که بپذیرید هر کس کمبودهایی دارد و باید به مرور با عادات و رفتارهای صحیح جایگزین شود. همیشه در قالب شخص دیگری و از فاصله به افکارتان نگاه کنید، تا تحت‌تاثیر آنها قرار نگیرید. افکار خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بیینید تحت تاثیر چه نوع افکاری هستید، مثبت یا منفی.

۶. لبخند بزنید و صبور باشیدجذابیت درونی و اعتماد به نفس

لبخند زدن بدون توجه به اینکه شما واقعا چه فکر یا احساسی دارید اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد. لبخند زدن، در چشم دیگران شما را به یک فرد دوست داشتنی تبدیل می‌کند. البته این گفته به این معنا نیست که همیشه لبخندی تصنعی به لب داشته باشید. افراد جذاب، آرام هستند و به‌ ندرت تحت‌تاثیر رفتار دیگران عکس‌العمل نشان می‌دهند.

۷. از اشتباهات‌تان درس بگیرید بدون اینکه در آنها بمانید

اینکه چگونه اشتباهات‌تان را مدیریت می‌کنید بسیار مهم است. افرادی که اعتماد به نفس دارند می دانند “هیچ کس کامل و بی نقص نیست” و اگر شما دچار مشکلی شدید این پایان جهان نیست. خود را سرزنش نکنید. از خودتان بپرسید: این اشتباه در سه ماه آینده تا چه اندازه برایم مهم خواهد بود؟ از این اشتباه چه درس‌هایی می‌توانم بگیرم؟ چه اقدامات مثبتی برای بهبود شرایط، می توانم داشته باشم؟

اگر برای بهبود شرایط، کاری از دست شما برمی‌آید، اشتباه خود را بپذیرید و به خودتان قول دهید که هر کاری از شما ساخته است برای اصلاح شرایط انجام دهید و تنها کاری که نباید انجام دهید انتقاد و سرکوب خود است.

۸. در جمع صحبت کنید

اگر این کار را در حال حاضر در توان خود نمی‌بینید، به دنبال فرصت‌های کوچکی باشید تا این مهارت را در خود پرورش دهید. قبل از اینکه در یک جمع غریبه صحبت کنید، روبروی آینه یا مقابل یک دوست یا اعضاء خانواده این کار را تمرین کنید.

اعتماد-به-نفس-و-صحبت-در-جمع

شاید همین کار هم برای شما سخت باشد، اما به مرور ساده‌تر خواهد شد. در هنگام گفتگو با دیگران از این ارتباط لذت ببرید و به این فکر نکنید که دیگران درباره حرف‌های من چه قضاوتی می‌کنند. هر برخوردی که با دیگران دارید بر تجربه شما می‌افزاید.

۹. از نظر جسمی قوی‌تر باشید

از نظر جسمی سالم‌تر و قوی‌تر شدن زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، اما به طرز باور نکردنی روی جذابیت و اعتماد به نفس شما تاثیر می‌گذارد.

ابتدا ببینید که واقعا چه چیزی می خواهید، آیا تصمیم دارید وزن خود را کم یا زیاد کنید؟ آمادگی جسمی یا تغذیه سالم‌تری داشته باشید؟ با یک بدن سالم، انرژی و روحیه بهتری خواهید داشت. برای این کار نیاز نیست ساعات طولانی را در باشگاه بگذرانید یا رژیم سفت و سختی بگیرید، به خصوص اگر ابتدای راه هستید. تنها کافی است که یکسری عادات مثبت مثل خوردن بیشتر میوه و سبزیجات، چند دقیقه حرکات کششی و نرمشی را جایگزین عادات قبلی کنید.

۱۰. به ظاهر خود توجه بیشتری نشان دهید

همان‌طور که برخی افراد در مورد ظاهر خود، حالتی وسواس‌گونه دارند که تنها باعث تضعیف روحیه آنها می‌شود، بی توجهی به ظاهر نیز تاثیر خود را بر اعتماد به نفس شما می‌گذارد.

لازم نیست هر روز لباس جدیدی بخرید و مدل موهای خود را تغییر دهید. نیازی نیست زمان و هزینه زیادی برای این کار بکنید. زیبایی در سادگی است. وقتی در ظاهر زیبا و مرتب هستید، در درون خود نیز احساس بهتری خواهید داشت.

توجه بیش از حد به ظاهر و صرف هزینه و زمان زیاد برای آن نتیجه عکس دارد. هر چه بیشتر توجه خود را بر روی مسائل ظاهری بگذارید اعتماد به نفس کمتری خواهید داشت. رسدگی به خود را در ابتدا برای خودتان و حفظ روحیه خود انجام دهید، نه خوشایند دیگران.

۱۱. زندگی‌ خودتان را در الویت قرار دهید

اجازه ندهید که نظرات دیگران بر زندگی شما اثر بگذارد. کنترل زندگی‌تان را در اختیار دیگران قرار ندهید. وقتی تمرکزتان را تنها بر زندگی خود و اهدافتان می‌گذارید، به این نتیجه می‌رسید که مسائل بسیار مهم‌تری نیز در زندگی وجود دارند. مهم‌ترین نکته برای اعتماد به نفس این است که برای خودتان زندگی کنید. اگر نیاز بود از تجربیات و نظرات دیگران کمک بگیرید اما دخالت کردن و الویت قرار دادن نظرات دیگران، احساس یک شخصیت ضعیف را به شما می‌دهد.

اعتماد به نفس بر روی عملکرد و زندگی شما تاثیر زیادی می‌گذارد و نقش زیادی در موفقیت یا شکست شما دارد. همه تمایل دارند با افرادی طرح آشنایی و دوستی بریزند که اعتماد به نفس دارند، از خود مطمئن هستند و این اطمینان درونی در بیرون نیز نمود پیدا می‌کند.  اعتماد به نفس مانند یک عضله است که با تمرین تقویت می‌شود، بنابراین با تمرینات روزانه و خودشناسی در تلاش باشید که اعتماد به نفس خود را به سطح مطلوب برسانید و ار ثمرات آن برخوردار شوید.

 

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۴.۲ / ۵. ۶۷

ادامه مطلب