چگونه بازاریابی اینترنتی موفقی داشته باشیم؟

بازاریابی اینترنتی چیست

هر کسب و کاری برای رشد و افزایش فروش به بازاریابی نیاز دارد. به دلیل رشد اینترنت بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی شروع به کار کرده‌اند و برای حفظ جایگاه خود نیاز به بازاریابی اینترنتی دارند. بازاریابی اینترنتی به هر نوع بازاریابی که در فضای اینترنت انجام شود، گفته می‌شود. امتیازی که بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی سنتی دارد در دو دلیل مهم است:

  • هزینه‌های به مراتب کمتر و بازدهی بالاتر
  • امکان گرفتن بازخورد و بهبود اثربخشی تبلیغات اینترنتی

کلید موفقیت در بازاریابی اینترنتی هدفمند بودن آن است. باید بدانید در کجا تبلیغی را انجام دهید که بیشتر کلیک را داشته باشد، چه محتوایی تولید کنید که نیاز مخاطب را پاسخ دهد، مخاطبان هدف شما بیشتر در چه شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و سوالات زیادی که باید به آنها پاسخ دهید.

شاید به اصطلاح دیگری در دنیای مجازی به نام دیجیتال مارکتینگ برخورده باشید. این دو اصطلاح در ابتدا ممکن است باعث سردرگمی افراد تازه کار شوند. در یک تعریف ساده دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتال در فضای آنلاین و آفلاین برای تبلیغات. بنابراین تلوزیون، رادیو و تابلوهای دیجیتال نیز به نوعی جزئی از ابزارهای آفلاین دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آیند.

در حقیقت بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است چون تنها از اینترنت برای پیشبرد اهداف استفاده می‌کند.
بازاریابی اینترنتی زیرشاخه‌های زیادی دارد که بدون شناخت هر کدام امکان موفقیت در بازاریابی اینترنتی شدنی نیست.

۱) سئو
۲) بازاریابی محتوا
۳) Sem بازاریابی موتورهای جستجو
۴) تبلیغات کلیکی
۵) ایمیل مارکتینگ
۶) همکاری در فروش
۷) بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
۸) ویدئو مارکتینگ

هر کدام از موارد بالا اگر به خوبی اجرا شود به تنهایی می‌تواند تغییرات چشمگیری در افزایش بازدید و فروش داشته باشد. حال بیایید هر کدام را جداگانه بررسی کنیم:

۱) سئو (seo)

به طور معمول سایت‌هایی که در نتایج جستجو در صفحه اول و سه گزینه ابتدایی قرار می‌گیرند بیشتری میزان کلیک را به خود اختصاص می‌دهند. تماس سعی شما باید در این باشد که محتوای خوبی تولید و با رعایت اصول سئو آن را به رتبه اول ارتقاء دهید.

موارد زیادی هستند که در سئو سایت باید رعایت شوند اما تولید محتوا، انتخاب کلمات کلیدی، بک‌لینک‌سازی، سرعت سایت از مهم‌ترین موارد هستند.

سئو سایت در حالت کلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

سئو داخلی: به معنای بهینه‌سازی صفحات سایت برای موتورهای جستجو است. سئو داخلی به اندازه سئو خارجی مهم است و بدون آن نمی‌توان رتبه خوبی در نتایج به دست آورد. انتخاب کلمات کلیدی مناسب، محتوا سئو شده، لینک‌سازی داخلی، عناوین جذاب، رعایت خوانایی متن در دسته سئو داخلی قرار می‌گیرند.

سئو خارجی: هما‌ن‌طور که از نام آن پیدا است مجموعه کارهایی در سئو است که در خارج از سایت انجام می‌شود. مهم‌ترین قسمت‌های سئو خارجی، بک‌لینک سازی و کمپین‌های ایمیل مارکتینگ و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است.

۲) بازاریابی محتوا

یک استراتژی کم هزینه و طولانی مدت برای جذب مخاطبان علاقمند است. در کسب و کار اینترنتی بدون محتوا هیچ شانسی برای موفقیت وجود ندارد. کاربران اینترنت بسیار هوشمند شده‌اند و بیشتر از قبل به دنبال اطلاعات ارزشمند هستند. آنها چون شما می‌گویید خوبید یا کالای با کیفیتی دارید از شما خرید نمی‌کنند.

بازاریابی محتوا روش مناسبی برای جذب علاقمندان و جلب اعتماد آنها است. علاوه بر این بدون محتوا چیزی به نام سئو نیز معنایی ندارد. آنچه باعث افزایش اعتبار صفحه شما می شود به روز بودن و انتشار مطالب کاربردی و مرتبط با کارتان است.

در بازاریابی محتوا آنچه را که بازدیدکننده می‌خواهد در مقابلش قرار می‌دهید، سپس بازدیدکننده، خود به سراغ شما خواهد آمد. با استفاده از محتوا می‌توانید ذهنیت کاربران را نسبت به خود تغییر دهید و دلیلی بدهید تا دوباره به سراغ شما بیایند.

۳) بازاریابی موتورهای جستجو(Sem)

مخفف Search Engine Optimization به معنای بازاریابی در موتورهای جستجو است. مفهوم‌ semگسترده‌تر از سئو است و آن را در برمی‌گیرد.

تفاوب sem و seo در این است که سئو اگرچه نیاز به زمان طولانی دارد اما نتایج ورودی به سایت، ارگانیک هستند. شما برای سئو هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید بلکه نیاز به زمان دارید تا با رعایت اصول سئو در نتایج به مرور بالا بیایید.

در sem می‌توان از انواع روش‌های پولی برای افزایش ترافیک سایت استفاده کرد. محبوب‌ترین روش استفاده از تبلیغات گوگل است به این شکل که با شارژ حساب، در کلمه کلیدی خاص به انتخاب خود در نتایج اول گوگل قرار می‌گیرید و هر فردی که بر روی تبلیغ شما کلیک کرد مبلغی از حساب شما کسر می‌شود.

تبلیغات گوگل باید هدفمند انجام شود و به صرف تبلیغ و ورود ترافیک نمی‌تواند برای شما درآمدی داشته باشد.

۴) تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی همانند تبلیغات گوگل با پرداخت هزینه به ازای هرکلیک از مبلغ شما کسر می‌شود. تفاوت در این است که تبلیغات کلیکی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام ‌می‌شود. تبلیغات در اینستاگرام و فیس بوک به دلیل محدودیت امکان‌پذیر نیست. بهترین نوع تبلیغات کلیکی در ایران تبلیغات در سایت‌ها با موضوع مرتبط است.

می‌توایند شخصا تبلیغات بدهید یا با آژانس‌های تبلیغاتی همکاری کنید. این آژانس‌ها مانند یکتانت و کلیک یاب، تبلیغات شما را با توجه به موضوع و میزان هزینه که کرده‌اید در سایت‌های طرف قرارداد نمایش می‌دهند.

۵) ایمیل مارکتینگ

هر فردی که وارد سایت می‌شود می‌تواند یک خریدار بالقوه باشد. مسئله این است که افراد معمولا در اولین بازدید از سایت خریدی انجام نمی‌دهند اما شما هم نمی‌خواهید این افراد را از دست بدهید. ایمیل مارکتینگ راه حل این مسئله است.

وقتی کسی از سایت بازدید می‌کند با ارائه هدیه‌ای ارزشمند، ایمیل این کاربر گرفته شود و با ارسال ایمیل‌های در جهت علاقمندسازی، این ارتباط حفظ شود. این هدیه می‌تواند یک فایل، کتاب، راهنما یا هر چیزی باشد که برای کاربران شما جذاب است. تنها بعد از ایجاد این اعتماد است که می‌توان پیشنهاد فروش را ارائه داد.

بازاریابی-اینترنتی-ایمیل-مارکتینگ

۶) همکاری در فروش (Marketing Affiliate)

خیلی از افراد هستند که دوست دارند از اینترنت کسب درآمد کنند اما محصول یا تخصصی ندارند که شروع کنند. بهترین راه این است که با این افراد همکاری شود تا در قبال هر فروشی که انجام می‌دهند در صدی دریافت کنند. همکاری در فروش روش مناسبی برای افزایش فروش و برندسازی است.

معروف‌ترین سیستم همکاری در فروش آمازون است که دلیل محدویت‌ها امکان استفاده از آن نیست. در ایران خوشبختانه سیستم‌های همکاری در فروش مثل دیجی‌کالا و بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارند که می‌توان با آنها همکاری کرد.

اگر خودتان سایتی وردپرسی برای فروش محصول دارید می‌توانید با استفاده از افزونه‌های همکاری در فروش وردپرس این بخش را به راحتی راه‌اندازی کنید.

در این روش افراد زیادی بدون اینکه هزینه‌ای صرف انبارداری و استخدام نیرو یا تولید محصول کنند می‌تواند با فروش محصول دیگران درآمد خود را شروع کنند.

۷) بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در کنار سایت، شبکه‌های اجتماعی یک ابزار مکمل و مفید برای افزایش ترافیک به سایت و برندسازی است. از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار مکمل در کنار سایت استفاده کنید. به هیچ عنوان تنها تمرکزتان بر روی شبکه‌ها نباشد بلکه تنها آن را به عنوان یک کانال برای هدایت به سمت سایت استفاده کنید.

هر شبکه اجتماعی ملزومات خاص خود را دارید و نوع پستی که در اینستاگرام قرار می‌گیرد با تلگرام یا توئیتر تفاوت دارد. به این نکته توجه داشته باشید و برای هر شبکه اجتماعی پست‌های مخصوص به خود را تهیه کنید.

۸) ویدئو مارکتینگ

اگر بخشی از فعالیت بازاریابی اینترنتی خود را بر روی ویدئو مارکتینگ بگذارید می‌توانید سرعت بیشتری به رشد کسب و کار خود بدهید.

ویدئو یک وسیله مناسب برای آموزش و اطلاع‌رسانی است. اگر ویدئو جذابی تولید کنید امکان ویروسی شدن آن بسیار زیادتر خواهد بود. علاوه بر سایت‌های اشتراک ویدئو هستند که می‌توانند در بهتر دیده شدن به شما کمک کنند.

بازاریابی-شبکه‌های-اجتماعی--بازاریابی-اینترنتی

چرا باید از بازاریابی اینترنتی استفاده کنیم؟

۱. مشتریان شما همیشه آنلاین هستند: اینترنت فرصت بسیار خوبی است که خود را به افرادی که در اینترنت به دنبال خدمات و محصولات مشابه شما می‌گردند معرفی کنید. مردم امروزه برای به دست آوردن هر نوع اطلاعاتی به سراغ اینترنت می‌روند.

آنها مرتباً جستجو می‌کنند تا اطلاعات جدیدی درباره محصولات و خدمات موردنیازشان پیدا کنند. با سرمایه گذاری در بازاریابی اینترنتی، به شرکت خود کمک می‌کنید تا به آن دسته از علاقه مندان معرفی شوید. حتی اگر به صورت محلی فعالیت می‌کنید، مخاطبان شما باز هم در اینترنت به دنبال شما می‌گردند.

۲. یک ارتباط دو طرفه ایجاد می‌کند: با تبلیغات سنتی، ارتباطاتی یک طرفه ایجاد می‌کنید. شما تبلیغ می‌کنید، صبر می‌کنید و امیدوار هستید که مخاطبان تبلیغ شما را ببینند و به سراغ شما بیایند. اگر مخاطب شما سوالی داشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟ اگر بخواهد درباره کسب و کار، محصول یا خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند چه می‌شود؟

اهمیت بازاریابی اینترنتی در توانایی ایجاد ارتباطات دو طرفه نهفته است. شما راهی برای ارتباط با خود به مشتریان می‌دهید و خود نیز از طریق چندین کانال به مشتریان دسترسی دارید. این مسئله برای مخاطبان ارزشمند است زیرا آنها می‌خواهند بدانند که نیازهای آنها برای شما اهمیت دارد. وقتی ارتباط دو طرفه دارید، مخاطبان احساس نمی‌کنند که سعی می‌کنید به آنها چیزی بفروشید.
درعوض، آنها شما را به عنوان یک منبع با ارزش از اطلاعات می‌بینند که به آنها در فرآیند خرید کمک می کند.

۳. بازاریابی اینترنتی تجربه مخاطبان شما را شخصی می‌کند: همانطور که قبلاً بیان کردیم، مخاطبان شما می خواهند احساس کنند که برای تجارت شما اهمیت دارند. بازاریابی اینترنتی مؤثر، یک تجربه شخصی برای هر یک از کاربران ایجاد می‌کند. وقتی افراد شما را پیدا می‌کنند ، به دلایل مختلف به شما روی آورده‌اند. شخصی‌سازی تجربیات مشتریان با توجه به علایق آنها تجربه بهتری برای آنها به وجود می‌آورد.

به طور مثال شما تنها زمانی به فردی ایمیلی ارسال می‌کنید که خود فرد ایمیلش را در اختیار شما قرار داده باشد و مطمئن هستید به موضوع مربوطه علاقمند است.

۴. این امکان را به شما می دهد تا ترافیک با کیفیت را جذب کنید: وقتی از تبلیغات سنتی استفاده می‌کنید، نمی‌دانید به چه تعداد مخاطب هدف دست پیدا می‌کنید. تبلیغات شما در جلوی هر فردی ظاهر می‌شود. بازاریابی اینترنتی به شما امکان می‌دهد تا مخاطبان را با استفاده از اطلاعات جغرافیایی، وضعیت معیشتی، سرگرمی‌ها و علایق هدف قرار دهید.

۵. برندسازی: با بازاریابی آنلاین، تجارت خود را در معرض دید هزاران نفر قرار می‌دهید. افراد می‌توانند ۲۴/۷ به وب سایت یا رسانه‌های اجتماعی شما دسترسی پیدا کنند. این بدان معناست که از هر فرصتی می‌توانید برای جذب بازدیدکنندگان بیشتری استفاده کنید چون محدویت زمانی و مکانی ندارید.

هدف برندسازی این است که افراد بیشتری با تجارت شما آشنا شوند. هر چقدر که بیشتر با کسب وکار شما در ارتباط باشند و نام شما را از روش‌های مختلف بشنوند و ببینند، اعتماد کردن برای آنها راحت‌تر خواهد شد.

۶. صرفه جویی در زمان و نیرو کار: یکی دیگر از دلایل اهمیت بازاریابی آنلاین توانایی اجرای چندین کمپین تبلیغاتی به طور هم زمان است. اینترنت به شما این امکان را می‌دهد مشتریان باکیفیتی به دست آورید و تجربه‌ای خوشایند برای آنها فراهم کنید. می‌توانید با صرف کمی زمان بسیاری از فعالیت‌های بازاریابی را به شکل خودکار تنظیم کنید. وب سایت می‌تواند چندین فعالیت تعریف‌شده را همزمان انجام دهد،که به شما امکان می‌دهد نرخ تبدیل بالاتری بدست آورید.

۷. رقبای شما نیز مشغول بازاریابی اینترنتی هستند: اگر می‌خواهید با رقبای خود در رقابت کنید، باید در بازاریابی اینترنتی سرمایه‌گذاری کنید. رقبای شما در حال حاضر به روش‌های مختلف بازاریابی اینترنتی روی آورده‌اند و برای دستیابی به مشتریان جدید تلاش می‌کنند.
فعالیت‌های پراکنده در بازاریابی اینترنتی شما را به نتیجه نمی‌رساند. برای بازاریابی اینترنتی خود برنامه منظمی داشته باشید و آن را با توجه به اهداف کاری خود تنظیم کنید.

منیع: مدیرآفرین

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۴.۷ / ۵. ۳

ادامه مطلب