مهارت سخنرانی در جمع (۱۶ توصیه کاربردی)

سخنرانی-در-جمع

شاید عجیب باشد اما برخی از مردم حاضرند بمیرند اما در مقابل جمع، سخنرانی نکنند. اما سخنرانی در جمع یک مهارت ضروری برای موفقیت در دنیای امروز است. اکثر مشاغل به نوعی به سخنرانی نیاز دارند، چه ارائه یک سخنرانی برای تیم کاری یا در یک کنفرانس باشد.

در سخنرانی باید ایده های خود را به وضوح بیان کنید و تصویری از خود ارائه دهید که همدلی را در مخاطبانتان ایجاد کند. برای بسیاری اضطراب سخنرانی در جمع مانع از این می‌شود که توانایی خود در ارائه پیام و جذب مخاطب را نشان دهند.

ترس از سخنرانی در جمع تنها بر کار شما تاثیر ندارد و می‌تواند بر زندگی شخصی شما هم تاثیر بگذارد. ممکن است باعث سوء تفاهم شود یا شما را از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی باز دارد. برای مثال، ممکن است از صحبت در مورد ایده‌ها و برنامه‌های خود در مراسم‌های خانوادگی یا اجتماعی خودداری کنید.

این مسئله می‌تواند منجر به ناامیدی، تنهایی و اضطراب اجتماعی شود. اما نگران نباشید، شما تنها نیستید. تعداد کمی از مردم با استعداد ذاتی سخنرانی در جمع متولد می‌شوند. سخنرانی در جمع، مهارتی است که می توانید یاد بگیرید.

از بین همه فوبیاها (ترس شدید و مختل‌کننده)، صحبت کردن در جمع بیشترین فوبیای گزارش شده است و ۷۴ درصد از مردم از این اضطراب رنج می برند. اما، به احتمال زیاد، اگر می‌خواهید کسب و کار خود را رشد دهید یا تحصیلاتی در خور داشته باشید، باید حداقل یک یا دو بار در مقابل جمع بایستید و صحبت کنید.

در این مطلب در مورد این موضوع بحث می‌کنیم که چگونه ترس خود را ریشه کن کنید و بر این تمرکز کنید که چگونه می‌توانید سخنرانی خود را به شیوه‌ای موثر بیان کنید. ممکن است در ابتدا آن‌طور که انتظار دارید عالی نباشد، اما مانند هر مهارت دیگری به مرور در آن بهبود پیدا می‌کنید.

رشد مهارت سخنرانی فواید زیادی در زندگی شخصی، کاری و تحصیلی دارد. همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس خواهد شد. حتی اگر فردی درونگرا هستید غلبه بر ترس از سخنران کاملا امکان پذیر است.

مهارت-سخنرانی-در-جمع

 

چگونه مهارت های سخنرانی در جمع را بهبود بخشیم؟

صدای خود را کنترل کنید

صدای شما مهم‌ترین ابزار ارتباط شماست. یادگیری استفاده صحیح از آن برای بهبود سخنرانی کلیدی است. تنفس دیافراگمی یک تکنیک مفید است و می‌تواند به صدای شما قدرت و وضوح بیشتری بدهد و از تنگی نفسی که اضطراب ایجاد می‌کند جلوگیری کند.
برای انجام این تکنیک، شکم خود را شل کنید و اجازه دهید در حین نفس کشیدن منبسط شود. تمرین این نوع تنفس به آرامش اعصاب شما نیز کمک می‌کند. تنفس شکمی باعث می‌شود که صدای شما عمق و قدرت بیشتری پیدا کند و از هیجان قبل از سخنرانی کاسته شده و صدا دچار لرزش نشود.

به زبان بدن خود توجه کنید

زبان بدن شما ترکیبی از حالات چهره و حرکات شما است. زبان بدن بخش جدایی ناپذیر ارتباطات است. زبان بدن کمک می‌کند تا تفاوت‌های ظریف پیام دیگران را بهتر درک کنید. اگر زبان بدن شما با چیزی که می‌خواهید منتقل کنید مغایرت داشته باشد یا به نظر نامنسجم باشد، گفتار شما گیج کننده به نظر می‌رسد.

برای بهبود زبان بدن و جذب مخاطب از نکات زیر استفاده کنید:

  •  صاف بایستید و حالت خمیده به خود نگیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که حالت چهره شما با پیام شما هماهنگ است.
  • حرکت زیاد می‌تواند حواس مخاطب را پرت کند یا نحوه دریافت پیام را تغییر دهد.
  • تمام مدت سخنرانی یک جا نیاستید و به سمت چپ یا راست یا در جهت مخاطبان حرکت داشته باشید.
  • قبل از سخنرانی ‌حرکات بدن را تمرین کنید، زیرا باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. بایستید و سر خود را بالا نگاه دارید، پاهای خود را از هم باز کنید و چند نفس عمیق بکشید.
  • در حین سخنرانی روی یک پا تکیه نکنید، به حضار برای مدت طولانی پشت نکنید و دست به سینه نیاستید.

به نحوه ارائه مطالب توجه کنید

ارائه خوب، درک سخنرانی را برای مخاطبان راحت‌تر می‌کند. از تند صحبت کردن بپرهیزید زیرا درک مطلب را برای مخاطب سخت می‌کنید، اما خیلی آهسته هم صحبت نکنید، زیرا حوصله مخاطبان سر خواهد رفت.
در حین ارائه مطالب مکث کنید. این به افراد فرصت می‌دهد تا مفاهیم و ایده‌ها را بهتر جذب کنند.
زمزمه نکنید و کلمات خود را نخورید. کلمات را واضح بیان کنید. از ایجاد صداهایی مانند “امم” بین صحبت خودداری کنید. اگر برای فکر کردن به زمان نیاز دارید، کمی مکث کنید. چند ثانیه سکوت اشکالی ندارد.

با مخاطبان ارتباط برقرار کنید

اگر می‌خواهید مخاطبان به شما گوش دهند، از همان ابتدا آنها را درگیر کنید.
با لبخند به حضار سلام کنید و از حضور آنها تشکر کنید. این کار باعث می‌شود که به شما حس بهتری داشته باشند. تا حد امکان با افراد بیشتری تماس چشمی برقرار کنید.

تحقیقات نشان داده است که لبخند زدن، حتی به صورت مصنوعی – در واقع می‌تواند احساس شادی و آرامش بیشتری در فرد ایجاد کند. بنابراین، هنگامی که شروع به صحبت می‌کنید، لبخند بزنید. احتمالاً بسیاری از مخاطبان نیز به شما لبخند خواهند زد. این باعث می‌شود احساس آرامش و اعتماد به نفس پیدا کنید.

برای سخنرانی برنامه داشته باشید

ارائه یک سخنرانی عالی با برنامه ریزی شروع می‌شود. پیام اصلی را که می‌خواهید منتقل کنید کاملا درک کنید و به دنبال حقایق و آمارهای جالب باشید تا از ایده‌های شما پشتیبانی کند. برای سوالات احتمالی که ممکن است پیش بیاید آماده باشید.

برای آمادگی بیشتر، قبل از سخنرانی از محل مربوطه دیدن کنید. هیچ چیز قابل مقایسه با تمرین در همان مکانی که قصد ارائه سخنرانی خود را ارائه دارید، نیست. می‌توانید ببینید که چگونه اندازه اتاق یا فضا میزان صدای بلند شما را تغییر می‌دهد. همچنین آشنا شدن با محیط باعث می‌شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و ار استرس شما کاسته شود.

زمانی را صرف کنار هم قرار دادن سخنرانی خود کنید تا به صورت منطقی جریان داشته باشد و با داستان‌ها، مثال‌ها و ابزارهای کمکی مثل پاورپوینت گویاتر شود. آماده کردن عکس یا پاورپوینت، در صورتی که به ارائه بهتر سخنرانی کمک می‌کند را فراموش نکیند.

قبل از سخنرانی تمرین کنید

جلوی آینه تمرین کنید یا از سخنرانی خود فیلمبرداری کنید، سپس به آن را بررسی کنید. سرعت، لحن، زبان بدن و حالت صورت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا قسمت‌هایی که نیاز به اصلاح دارند را شناسایی کنید. سخنرانی مقابل دوستان و خانواده نیز فرصت خوبی برای تقویت مهارت سخنرانی است.

ذهنیت مثبت داشته باشید

میزانی از استرس قبل از سخنرانی طبیعی است و تحقیقات نشان می‌دهد که عملکرد را افزایش می‌دهد. اما اجازه ندهید اضطراب شما را به سمت افکار منفی بکشاند. برای تقویت ذهنیت مثبت، خود را تجسم کنید که بهترین سخنرانی خود را دارید. اجراکننده‌های برتر از تجسم برای بهبود نتایج استفاده می کنند.

اگر اضطراب زیادی دارید شاید قرار دادن چند دوست یا اعضای خانواده بین مخاطبان بتواند به شما آرامش بیشتری بدهد تا با نگاه دلگرم کننده در کنارتان باشند. به این فکر نکنید که دیگران درباره ارائه شما چه نظری دارند، تمرکز خود را روی محتوای سخنرانی بگذارید و سعی کنید با بیان مطالب مفید به مخاطبان کمک کنید.

با یک داستان شروع کنید

انسان‌ها ذاتا به داستان علاقه دارند. این بدان معناست که می‌توانید از قدرت داستان سرایی برای ارتباط با هر کسی استفاده کنید. وقتی سخنرانی را شروع می‌کنید، فرصت کمی دارید تا تاثیر خوبی بر مخاطبان خود بگذارید. یک داستان یا سؤال می‌تواند کنجکاوی آنها را برانگیزد و آنها را وادار کند که به شما گوش دادن دهند.

داستان راهی عالی برای پیشبرد سخنرانی است. نه تنها این پتانسیل را دارد که علاقه اولیه را به اوج برساند، بلکه می‌تواند مطالبی که قصد بیان آنها را دارید را بهتر به مخاطب انتقال دهد و احساسات آنها را بیشتر درگیر کند. وقتی مطالب به صورت داستان و مثال بیان می‌شوند، علاوه بر جلب توجه بیشتر مخاطبان، بیشتر در ذهن آنها تثبیت می‌شود.

لباس مناسب بپوشید

وقتی ظاهر مرتبی دارید، احساس بهتری نیز دارید و احساس خوب، کلید عملکرد بهتر است. با ظاهر خود می‌توانید مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید، اما مطمئن شوید که در آن پوشش احساس راحتی می‌کنید. از پوشیدن هر چیزی که دائما مجبور به مرتب کردن آن باشید خودداری کنید زیرا باعث معذب شدن و حواس پرتی می‌شود.

لباس شما باید ساده و شیک باشد و از به کار بردن اکسسوری های زیاد خودداری کنید. رنگ پوشش شما باید با یکدیگر هماهنگ باشد زیرا تاثیر زیادی بر ذهنیت مخاطب می گذارد. این پوشش باید با سطح و گروه مخاطبین نیز ارتباط داشته باشد و به نوعی مخاطب شناسی را در پوشش خود نیز رعایت کنید.

خودتان باشید

تقلید از یک سخنران موفق که آن را تحسین می‌کنید، می‌تواند وسوسه انگیز باشد. اما این اشتباه است. همه ما منحصربه‌فرد هستیم و تنها هنگامی عالی هستید که خودتان باشید. اگر فرد شوخ طبعی نیستید، واقعا نیازی نیست که در مقابل جمع بامزه‌ به نظر برسید.
به عنوان سخنران نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سعی نکنید خودتان را تغییر دهید یا چیزی باشید که نیستید. روی بهترین ویژگی‌ تمرکز کنید، چه حس شوخ طبعی باشد یا داستان‌گوی یا توان شما در توضیح ایده‌های پیچیده به زبان ساده.

بازخورد بگیرید

از یک دوست یا همکار قابل اعتماد بخواهید که سخنرانی شما را ببیند و به شما بازخورد بدهد. از آنها بخواهید سخنرانی شما را تجزیه و تحلیل کنند و نکات مثبت و آنچه که نیاز به تغییر یا بهبود دارد را با شما در میان بگذارند. تنها راه رشد، گرفتن بازخورد و انجام اصلاحات مورد نیاز است.

مخاطبان خود را بشناسید

دانستن اینکه چه کسی مخاطب شما خواهد بود به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید، چه نکاتی را باید در نظر بگیرید. همچنین به شما ایده می‌دهد که لحن شما برای ارائه چگونه باشد. اینکه شما در یک جلسه کاری، مراسم دریافت جایزه یا کنفرانس هستید، باعث تغییر در لحن و گفتار شما خواهد شد.

به آنچه مخاطبان شما می‌خواهند بشنوند، فکر کنید. امیدوارند چه مشکلی را حل کنند؟ چه امیدهایی دارند؟ آنچه می‌خواهند و نیاز دارند به آنها بدهید. مخاطب شما باید دلیلی برای گوش دادن داشته باشد. در ابتدای سخنان خود سعی کنید دلایلی که باعث می‌شود آنها متوجه این شوند که صحبت‌های شما پاسخ نیاز است را توضیح دهید.

طرح کلی بنویسید

طرح کلی منبع عالی برای توسعه سخنرانی، بدون نوشتن متن سخنرانی است. در طرح کلی می‌توانید درباره تمام نکات ممکن برای سخنرانی طوفان فکری انجام دهید. این کار مفیدتر از نوشتن متن سخنرانی خواهد بود، چون سخنرانی، تکرار یک متن حفظ شده است، اما با طرح کلی شما درک دقیق‌تری از موضوع خواهید داشت و می‌توانید به هر سوالی که پیش می‌آید پاسخ دهید. در واقع با کمک طوفان فکری می‌توانید موضوع را از جنبه‌های مختلف ببینید.

مکث کنید

درست مانند تقسیم یک مقاله به چند پاراگراف، مکث در حین سخنرانی به مخاطبان فرصت می‌دهد تا ذهن آنها لحظه‌ای استراحت کند و آنچه شما گفته‌اید را درک کنند. می‌توان این کار را برای تاکید بر نکاتی انجام داد که می‌خواهید مخاطبانتان آن را کاملا درک کنند. این مکث‌های کوتاه باعث می‌شود که مخاطب زمان داشته باشد تا درباره آنچه گفته‌ شده فکر کند و با ارائه رگباری مطالب، ذهن خسته نشود.

قبل از سخنرانی استراحت کنید

قبل از سخنرانی روی آرامش خود تمرکز کنید. مدیتیشن، ورزش یا چند نفس عمیق همان چیزهایی هستند که به شما کمک می‌کنند. نگرانی در مورد چیزهایی که ممکن است اشتباه پیش برود، اعتماد به نفس شما را از بین می‌برد و شما را در وضعیت بدی قرار می‌دهد. روی چیزی که در کنترل شما نیست تمرکز نکنید.

مخاطب را درگیر کنید

در حین سخنرانی مستقیماً از مخاطبان سؤال بپرسید. نه تنها سوال پرسیدن از جمعیت باعث می‌شود تا شرکت کنندگان فعالی داشته باشید، بلکه با برداشته شدن کانون توجه از روی شما، استرس‌تان را کاهش می‌دهد. مشارکت دیگران باعث تنوع در سخنرانی و تمرکز بیشتر مخاطبان می‌شود و حتی گاهی افرادی خود متقاضی مشارکت و پاسخ به سوالات می‌شوند.

مهارت‌های سخنرانی در جمع به ما امکان می‌دهد اطلاعات مهم را در هر محیطی با دیگران به اشتراک بگذارید. صحبت کردن در جمع یک مهارت نرم است که با هر بار صحبت در مقابل جمع آن را تقویت می‌کنید.

سخنرانی یک مهارت بین فردی است زیرا یک سخنران موثر، مخاطبان خود را درگیر می‌کند و اغلب آنها را در سخنرانی مشارکت می‌دهد. صحبت کردن در جمع فقط به آنچه می گویید نیست، بلکه نحوه بیان آن هم مهم است. لحن، صدا، تماس چشمی و زبان بدن شما به مهارت صحبت کردن در جمع بسیار کمک می کند. ممکن است احساس کنید که سخنرانی چیزی است که به طور طبیعی استعدادی در آن ندارید. آیا سخنوران بزرگ نسبت به بقیه ما اعتماد به نفس و استعداد بیشتری دارند؟ خوب، گاهی اوقات بله، اما نه همیشه. سخنرانی بیشتر یک مهارت آموخته شده است تا یک استعداد ذاتی.

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۵ / ۵. ۱

ادامه مطلب