دیجیتال مارکتینگ چیست؟ (راهنمای دیجیتال مارکتینگ برای تحول کسب و کار)

دیجیتال-مارکتینگ-چیست-راهنمای-دیجیتال-مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در طول سال‌های گذشته یکی از محبوب‌ترین واژه‌ها در دنیای دیجیتال بوده است. هر روز بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ افزوده می‌‌شود و در ایران نیز بسیاری از کسب و کارها به وجود آن برای موفقیت پی برده‌اند و می‌دانند اگر این امکان را نادیده بگیرند جایی در میان رقبا پیدا نخواهند کرد.

سبک زندگی مردم تغییر کرده است و ساعت‌های زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانند. این زمان تنها برای سرگرمی نیست بلکه مردم برای هر نوع اطلاعات و خریدی یک راست به سراغ رسانه‌های دیجیتال می‌روند.

هر فردی دوست دارد قبل از خرید، اطلاعاتی از آنچه می‌خواهد خریداری کند به دست آورد. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ هر کسب و کاری می‌تواند در رسانه‌های مختلف دسترسی به خود را راحت‌تر سازد.

چه بخواهید و چه نخواهید در هر کسب و کاری که باشید رقبای زیادی دارید، پس باید بتوانید از تمام ظرفیت بازاریابی دیجیتال، برای جلب اعتماد مشتریان استفاده کنید.

دیجیتال مارکتینگ دارای تعداد زیادی کانال‌های بازاریابی است که می‌توان آنها را به کانال‌های بازاریابی آنلاین و آفلاین تقسیم‌بندی کرد.

تفاوت اصلی آنلاین و آفلاین: کانال‌های بازاریابی آنلاین، تنها بر روی اینترنت قابل اجرا هستند مانند سئو.
در حالیکه کانال‌های بازاریابی آفلاین مانند تلوزیون، تلفن همراه و رادیو، لزوما به اینترنت وابسته نیستند.

بعد از مطالعه این مطلب به یک دید جامع درباره دیجیتال مارکتینگ می‌رسید. اما در این راهنما چه چیزهایی را با هم مرور می‌کنیم:

  • مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • کانال‌های دیجیتال مارکتینگ چه هستند؟
  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • نقش یک مدیر بازاریابی دیجیتال چیست؟
  • تصورات اشتباه در مورد دیجیتال مارکتینگ چه هستند؟

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزیت دیجیتال مارکتینگ در این است که به دلیل ارتباط دو طرفه‌ای که با مخاطبان برقرار می‌کنید، امکان تجزیه و تحلیل میزان اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی را به دست می‌آورید. مسئله مهمی که در بازاریابی سنتی به راحتی قابل پیگیری نیست. به این شکل می‌توانید حتی در حین اجرای کمپین‌ها، روند کار را با توجه به بازخورد بهبود بخشید.

دیجیتال-مارکتینگ--بازاریابی-سنتی

بازاریابی دیجیتال به نسبت بازدهی بالا، هزینه‌های بسیار کمتری دارد و حتی برخی روش‌های آن می‌تواند هزینه‌‌ای برای شما نداشته باشد.

به دلیل گستردگی استفاده از اینترنت، با هزینه کمتر به مخاطبین بیشتری دسترسی دارید، در حالیکه تبلیغات سنتی مانند تبلیغات چاپی یا بیلبورد، با صرف هزینه بسیار بیشتر، تنها محدود به منطقه خاصی می‌شود.

محدودیت زمانی و مکانی در دیجیتال مارکتینگ معنایی ندارد. هر زمان که فردی تصمیم گرفت تا خریدی انجام دهد یا اطلاعات خاصی به دست آورد، همه چیز برای او مهیا است.

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی وب سایت
سایت نقطه اصلی همه کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و به خودی خود یک کانال بسیار قدرتمند است. در واقع شما سعی می‌کنید که به وسیله دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال، افراد را به سمت سایت هدایت کنید. وب سایت باید به بهترین شکل نشان‌دهنده برند، محصول و خدمات باشد.

  • یک سایت خوب باید سرعت خوبی داشته باشد و کاربر را منتظر نگذارد.
  • در تلفن‌های همراه به خوبی نمایش داده شود (mobile friendly)
  • محیط ساده و زیبا و کاربری راحتی داشته باشد

سئو (SEO)
سئو یعنی فرایند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو. هدف اصلی سئو این است که سایت رتبه بالاتری در نتایج جستجو به دست آورد و در نتیجه ترافیک ارگانیک و هدفمندی داشته باشید.

وقتی بیشتر در مقابل چشم مخاطبان باشید، به‌زودی شما را خواهند شناخت و به شما احساس نزدیکی بیشتری خواهند کرد، سئو این کار را برای شما انجام می‌دهد. هر زمان که فردی کلمه کلیدی شما را جستجو کرد، شما در رتبه‌های اول هستید و تصور یک برند معتبر در او ایجاد می‌شود.

SEO در حالت کلی در سه دسته تقسیم می‌شود:
سئو فنی: مانند سرعت سایت، نقشه سایت، بهینه سازی صفحات ۴۰۴
سئو داخلی: لینک سازی داخلی، برچسب‌گذاری، دسته‌بندی‌ سایت
سئو خارجی: بک لینک سازی عامل مهمی در افزایش رتبه سایت است. اگر محتوای خوبی داشته باشید منابع زیادی به اختیار خود به شما لینک می‌دهند. البته به صورت دستی و حساب‌شده نیز می‌توانید لینک‌های ارزشمندی بسازید.

روش-های-دیجیتال-مارکتینگ تبلیغ به ازای پرداخت (PPC)
با تبلیغات PPC امکان دسترسی به کاربران اینترنت از طریق تبلیغات را پیدا می‌کنید. در این روش میزان پرداخت بر اساس تعداد کلیک بر روی تبلیغ است.

در این نوع روش می‌توانید تبلیغات را براساس موقعیت مکانی کاربران نمایش دهید. محبوب‌ترین تبلیغات به ازای کلیک مربوط به Google Ads است.

تبلیغات PPC و SEO چیزی است که به عنوان بازاریابی موتور جستجو (SEM) شناخته می‌شود.

بازاریابی محتوا
دنیای دیجیتال یک مجموعه عظیم از محتوا در اشکال مختلف مانند متن، تصاویر، صوت و تصویر است. هدف کمپین بازاریابی محتوا این است که از طریق محتوا به مشتریان بالقوه دست یابد.

محتوا معمولا در وب‌سایت منتشر می‌شود و سپس از طریق رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیل، سئو یا حتی PPC ترویج پیدا می‌کند.

ابزار اصلی بازاریابی محتوا عبارتند از:
سایت (وبلاگ)
کتاب‌های دیجیتال
دوره های آنلاین
اینفوگرافی
پادکست‌ها
وبینار
ایمیل

ایمیل مارکتینگ
با وجود افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیل هنوز یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با ارسال صدها ایمیل اسپم که در روز دریافت می‌کنند، یکسان می‌دانند، اما ایمیل مارکتینگ داستان دیگری دارد.

ایمیل مارکتینگ، ابزاری است که با مشتریان بالقوه خود و یا افرادی که علاقه‌مند به کسب و کار شما هستند، ارتباط برقرار کنید. برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ شرطی وجود دارد که این افراد به میل خود ایمیلشان را در اختیار شما قرار داده باشند.

کسب و کارهای موفق آنلاین، از تمام کانال‌های بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند تا کاربران را به سمتی هدایت کنند تا در سایت، ایمیل‌ آنها را دریافت کنند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از طریق محتوا یا تبلیغات انجام می‌شود. هدف اصلی کمپین شبکه‌های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد است. اما همین‌طور که در این نوع بازاریابی حرفه‌ای‌تر می‌شوید، می‌توانید از آن برای تبدیل مخاطب به مشتری و یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید.

برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید حضور فعالی داشته باشید و همانند سایت نیاز به استراتژی دارید.

همکاری در فروش
همکاری در فروش یکی از قدیمی‌ترین انواع بازاریابی است که با وجود اینترنت در فضای مجازی نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. همکاری در فروش به معنای تبلیع محصولات دیگران و دریافت درصد به ازای هر فروش است.

هنگام طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال، همکاری در فروش را به عنوان راهی برای جذب افراد به برند و فروش محصولات بیشتر در نظر بگیرید. تبلیغ‌ گنندگان درصدی دریافت می‌کنند، اما مزایا برای شما به عنوان دارنده کسب و کار بسیار بیشتر است.

راهنمای دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی درونگرا
بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای یعنی جذب مشتری‌های جدید از طریق تولید محتوا و هدایت آنها در قیف فروش و درنهایت تبدیل آنها به مشتری.

بازاریابی درونگرا یک استراتژی بلند مدت با تمرکز بر روی محتوا است که الویت را مخاطب و ارزش آفرینی برای او قرار داده است. قانون اول فروش می‌گوید اول ارتباط برقرار کنید و بعد بفروشید.

در این روش نیز با محتوای خوب، افراد به سایت جذب می‌شوند و درنهایت با روش‌های مختلف اطلاعات او مانند ایمیل، برای تعامل‌های بعدی گرفته می‌شود. این ارتباط باید مستمر باشد تا بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کند.

تفکری که پشت بازاریابی درونگرا است این است: حضور در فضای دیجیتال یا داشتن ترافیک مهم نیست، آنچه مهم است کیفیت مخاطبین است.

در واقع هدف بازاریابی درونگرا:
کمک به کسب و کار، برای ارتباط با مشتریان بالقوه و برقراری کانالی دو طرفه که منجر به فروش بیشتر شود.

نقطه مقابل بازاریابی درونگرا، بازاریابی برونگرا است. بارازیابی برونگرا با روش‌های تبلیغات محیطی، چاپی، بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات مجلات، بازاریابی تلفنی به دنبال جذب مشتری بیشتر است.

موبایل مارکتینگ
به دلیل استفاده زیادی که از موبایل و تبلت می‌شود، بهتر است که موبایل مارکتینگ را بخشی از کمپین دیجیتال مارکتینگ قرار دهید. اگر آمارهای بازدید سایت‌تان را مشاهده کنید، خواهید دید که حداقل نیمی از بازدیدهای سایت از طریق گوشی و تبلت است، مسلما نمی‌خواهید که این حجم بازدید‌کننده را از دست بدهید.

تبلیغات پیامکی، ارسال نوتیفیکیشن و تبلیغاتی بنری و ویدئویی و اپلیکیشن از روش‌های موبایل مارکتینگ هستند.

ویدئو مارکتینگ
بازاریابی ویدئویی نسبتا جدید است اما به دلیل محبوب بالا است به سادگی نمی توان آن را نادیده بگیرید. بسیاری از کاربران قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید، یادگیری یا حتی سرگرمی به سایت‌های آپلود ویدئو مانند یوتیوب یا آپارات می‌روند.

اما برای بازدهی بیشتر می‌توان از اینستاگرام و فیس بوک نیز برای انتشار ویدئو استفاده کرد.

بهترین راه برای ویدیو مارکتینگ این است که آنها را در SEO، بازاریابی محتوا و کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی ادغام کنید.

کانال‌های بازاریابی آفلاین
کانال‌هایی که در بالا معرفی شدند مهم‌ترین مولفه‌های بازاریابی دیجیتال هستند. این‌ها کانال‌هایی هستند که می‌توانند از طریق اینترنت اجرا شوند. در بسیاری موارد تنها نیاز حضور آنلاین قوی است تا به اهداف بازاریابی خود برسید.

بازاریابی تلوزیونی
بازاریابی رادیویی
بازاریابی تلفنی
بازاریابی بیلبوردهای دیجیتال

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی بازاریابی دیجیتال، یک برنامه دقیق در مورد “چگونه استفاده کردن از روش‌های بازاریابی دیجیتال”، برای رسیدن به اهداف تجاری است.

وقتی که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ طراحی می‌کنید، باید به مسائل زیر توجه داشته باشید:

  • از چه کانال و ابزارهایی می‌خواهید استفاده کنید.
  • برای هر کانال چه منابعی (نیروی انسانی، زمان و هزینه) می‌خواهید صرف کنید.
  • از هر کانال می‌خواهید چه نتایجی به دست آورید.

اشتباه معمول بسیاری از مدیران کسب و کارهای کوچک این است که سعی می‌کنند همه چیز را در برنامه خود به یک باره بگنجانند که درنهایت نتیجه‌ای هم نمی‌گیرند.

گاهی نیز تخصص لازم برای اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی ندارند و در کانال‌‌هایی که برای کسب و کارشان بازدهی لازم را ندارد هزینه های زیادی می‌کنند.

تصورات غلط بازاریابی دیجیتال

برخی افراد در مواردی از اصطلاح دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند که منظور کاملا متفاوتی دارند و معنای اشتباهی از آن درک کرده‌اند.

دیجیتال-مارکتینگ-و-بازاریابی-اینترنتی

رایج ترین تصورات غلط عبارتند از:
بازاریابی اینترنتی همان دیجیتال مارکتینگ است. این تصور اشتباه است، چون بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است و مشابه نیستند. بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین روشی است که می‌توانید برای اجرای کمپین‌ها تنها در اینترنت استفاده کنید.

همانطور که در جدول بالا نشان داده شده است، اجزای اصلی بازاریابی اینترنتی عبارتند از:
بازاریابی موتور جستجو (شامل SEO و PPC)، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیل، بازاریابی وابسته، بازاریابی موبایل و ویدئو مارکتینگ.

اگرچه دیجتال مارکتینگ باعث رشد کسب و کار و افزایش فروش و برندسازی می‌شود اما برای آن اهداف واقع بینانه‌ای داشته باشید. این دیدگاه را نداشته باشید که در ابتدای کار  و با راه‌اندازی اولین کمپین دیجیتال مارکتینگ فروشی چندین برابر قبل خواهید داشت.

زیادی شورش نکنید و در دیجیتال مارکتینگ حد تعادل را حفظ کنید. در ارسال ایمیل زیاده روی نکنید تا باعث کلافگی کاربران و لغو ایمیل نشود. سایت را بیش از حد سئو نکنید. در دیجیتال مارکتینگ هدفمند کار کنید و مطمئن باشید نتایجی در حد عالی خواهید گرفت.

همان‌طور که اشاره شد برای دیجیتال مارکتینگ باید استراتژی طولانی مدت داشته باشید. نباید تصور شود که با دو هفته سئو سایت، یک سایت بهینه دارید یا با یک هفته تبلیغات کلیکی یا ده مطلب در سایت کسب و کارتان متحول می‌شود.

شروع بازاریابی دیجیتال بدون تحقیق نتایج مطلوبی نخواهد داشت. اگر به دنبال دستیابی به نتایج بهتر در بازاریابی دیجیتال هستید کاملا با ویژگی‌های شخصیتی و نیازهای مخاطب آشنا شوید. طراحی پرسونای مخاطب نشان می‌دهد مشتری ایده‌آل چه کسی است و استراتژی بازاریابی خود را براساس آن مشخص کنید.

وظیفه یک مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

وظیفه مدیر دیجیتال مارکتینگ این است که استراتژی بازاریابی دیجیتال را با توجه به نوع کسب و کار به خوبی طراحی کند. او باید مشخص کند که از چه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده شود، هزینه در کجا و به چه منظوری صرف شود.

در یک تعریف ساده وظیفه مدیر دیجیتال مارکتینگ طراحی و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی است. مدیر بازاریابی دیجیتال باید همکاری خوبی با بخش‌های دیگر مجموعه برای تولید محتوا، طراحی صفحات فرود، بهبود تجربه کاربری و بسیاری موارد دیگر داشته باشد.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ علاوه بر آشنایی کامل با مفاهیم دیجیتال و روش‌های بازاریابی باید خلاقیت و انعطاف پذیری کافی نیز داشته باشد. او نیاز به اطلاعات گسترده‌ای در مورد روش‌های دیجیتال دارد تا تصمیم بگیرد که کدام فعالیت های بازاریابی برای یک کسب و کار خاص مناسب‌تر است.

نتیجه‌گیری
همه روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب و کارها یک نتیجه را ندارد، به همین دلیل است که استراتژی بازاریابی دیجیتالی برای مشخص کردن جزئیات فرایند مهم است. در بازاریابی سنتی اگر هم شدنی باشد بسیار سخت می‌‌توانید با هزینه کم، به این حجم از مخاطب دسترسی داشته باشید و کسب و کار خود را متحول کنید.

دیجیتال مارکتینگ بستر مناسبی برای تبلیغات برنامه ریزی شده و ارائه اطلاعات ارزشمند به مخاطبین است. پس با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به راحتی سهم خود را از بازار افزایش دهید.

منبع: مدیرآفرین

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۴.۵ / ۵. ۴

ادامه مطلب