وبلاگنویسی چیست و چگونه از آن درآمد کسب کنیم؟

آموزش-وبلاگنویسی-و-کسب-درآمد-از-وبلاگنویسی

اگر اصطلاح وبلاگنویسی به گوشتان خورده است اما دقیقا نمی‌دانید که معنای آن چیست یا چگونه از وبلاگنویسی کسب درآمد کنید، این مقاله را کامل بخوانید.

بعد از خواندن این مقاله به درک درستی از وبلاگنویسی، چرایی وبلاگنویسی، نحوه شروع وبلاگنویسی و روش‌های کسب درآمد از بلاگری می‌رسید.

با استفاده از وبلاگنویسی می‌توانید برای خود یک کسب و کار کوچک اینترنتی راه‌اندازی کنید که به مرور برای شما درآمدزایی هم داشته باشد. اگر هم برای خود شغلی دارید باز هم وبلاگنویسی می‌تواند به شما در موفقیت شغلی و شناخته شدن به عنوان یک متخصص کمک کند.

تفاوت وبلاگ و وب‌سایت در چیست؟

برخی این دو واژه را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند و گاهی نیز سردرگم می‌شوند. ممکن است فردی بگوید به سایتی سرزده است اما درحقیقت منظور او یک وبلاگ بوده است.

برای کمک به درک این موضوع یک اشاره کوچک لازم است:

سایت‌هایی که وبلاگ ندارند به ندرت با محتوای جدید آپدیت می‌شوند. سایت‌هایی مانند سایت‌های شرکتی تنها در صورت نیاز اخبار کسب و کار خود را قرار دهند، اما بخش اصلی سایت آنها معرفی شرکت و تماس با ما است که بدون هیچ تغییری ممکن است سالها به همین شکل رها شوند.

اما وبلاگ به صورت روزانه یا هفتگی به روزرسانی می‌شود. وبلاگ‌ها می‌توانند با استفاده از بخش کامنت‌گذاری، محل گفتگو و تبادل نظر باشند. درواقع، وبلاگ نوعی وب‌سایت با دسته‌بندی موضوعی برای بیان موضوعات شخصی یا کاری است.

وبلاگنویسی برای چه افرادی مناسب است؟

در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. یک وبلاگ‌نویس که بلاگر نیز نامیده می‌شود می‌تواند هر فردی با هر تخصص و مهارتی باشد. هر فردی که به ابزارهای آنلاین دسترسی دارد می‌تواند با ساخت یک وبلاگ علاقمندان را به موضوع موردنظر جلب کند. وبلاگنویسان افرادی هستند که می‌خواهند اطلاعات خود را درباره موضوعی خاص با دیگران به اشتراک بگذارند.

کسب و کارها نیز از وبلاگنویسی برای افزایش آگاهی از برند و آموزش نحوه استفاده از کالا یا خدمات استفاده می‌کنند.

در هر زمینه‌ای مهارت دارید و دوست دارید که پول خوبی از آن به دست آورید به هیچ شیوه دیگری جز وبلاگنویسی و جلب اعتماد خوانندگان نمی‌توانید به یک برند شخصی تبدیل شوید. برند است که پول بیشتر، فرصت‌های بیشتر و سفارش‌های بیشتری برای شما به همراه می‌آورد.

چگونه یک وبلاگ راه‌اندازی کنیم؟

راه‌اندازی وبلاگ کمتر از یک ساعت زمان می‌برد. یک وبلاگ ساده و کاربرپسند مناسب کار شما است و نیاز به زمان و هزینه زیادی ندارد. اما چه روش‌هایی برای ایجاد وبلاگ وجود دارد؟

روش اول

روش ابتدایی که پیشنهاد نمی‌شود استفاده از سرویس‌های وبلاگنویسی مانند بلاگفا، پرشین‌بلاگ و بلاگ است. استفاده از این سرویس‌ها نیاز به هیچ هزینه‌ای ندارد و مسلما معایبی خود را هم دارد. اگرچه این پنل این وبلاگ‌ها در مدیریت شما است اما در مالکیت شما نیست، بنابراین نمی‌توانید دید بلند مدتی برای کسب درآمد از آنها داشته باشید.

علاوه بر این هر چه کار گسترده‌تر می‌شود احتیاج به امکانات بیشتری دارید که این سیستم‌ها امکان ارائه آن را ندارند. وبلاگنویسی در این سرویس‌ها شروع خوبی برای تمرین نویسندگی و تولید محتوا است، نه برندسازی شخصی یا کسب درآمد از محتوا.

روش دوم

روش دوم که یک بستر با امکانات و ویژگی‌های دلخواه شما در اختیارتان قرار می‌دهد، نیاز به کمی هزینه و زمان برای پیاده‌سازی دارد. در این روش با خرید یک هاست و دامنه ارزان و استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس یک وبلاگ با مدیریت و مالکیت خودتان خواهید داشت.

چگونه-از-وبلاگنویسی-کسب-درآمد-کنیم

نحوه راه‌اندازی یک وبلاگ در وردپرس

ابتدا یک نام مناسب برای وبلاگ خود انتخاب کنید. این نام باید کوتاه و گویا باشد. به این نام، دامنه می‌گویند. این نام را توسط شرکت‌های ثبت دامنه به نام خودتان ثبت کنید.

در کنار دامنه نیاز به یک هاست دارید. هاست فضایی است که هر آنچه در وبلاگ شما قرار می‌گیرد از متن، عکس، ویدئو، نظرات کاربران در این فضا ذخیره می‌شود. هاست را می‌توانید از شرکت‌های ثبت دامنه، همزمان با نام دامنه خریداری کنید. برای خرید هاست از حداقل فضای ممکن شروع کنید. بعد از مدتی در صورت نیاز می‌توانید هاست را ارتقاء دهید.

برای آشنایی بیشتر با هاست و دامنه به مقاله راهنمای خرید هاست و دامنه مناسب مراجعه کنید.

خوب تا اینجا شما یک نام دامنه و یک فضای ذخیره‌سازی (هاست) دارید.

مرحله بعد استفاده از یک پلتفرم مدیریت محتوا است. در حال حاضر محبوب‌ترین پلتفرم، وردپرس است و بیشترین میزان نصب را دارد. مزیت دیگر وردپرس سادگی و کاربری آسان آن نسبت به دیگر پلتفرم‌ها است.

نصب وردپرس بر روی هاست را می‌توانید خودتان انجام دهید که با آموزش‌های آن در اینترنت در کمتر از پنج دقیقه قابل انجام است. اگر این کار مشکل می‌بینید، در هنگام خرید هاست از شرکت موردنظر بخواهید که وردپرس را بر روی هاست شما نصب کنند. این کار را اغلب شرکت‌های معتبر به رایگان به عنوان بخشی از خدمات پشتیبانی برای شما انجام می‌دهند.

در هنگام خرید هاست، نام کاربری و رمز عبوری برای ورود به وردپرس و محیط کاربری آن ایمیل می‌شود.

تقریبا کار اصلی را انجام داده‌اید و اکنون می‌توانید وارد محیط وردپرس شوید.

وردپرس برای قالب وبلاگ شما چند پیشنهاد رایگان در پنل کاربری قرار داده است که با کلیک بر روی آنها نصب می‌شوند. اگر هم دوست دارید یک قالب اختصاصی برای خودتان داشته باشید، بسیاری از سایت‌های “فروش قالب وردپرس” در اینترنت هستند که با قیمت‌های مناسب این قالب‌ها را همراه با پشتیبانی و آپدیت در اختیار شما قرار می‌دهند.

مسئله اصلی این است که وسواس بیش از حد به خرج ندهید و هدف اصلی خود را فراموش نکنید. زمان و هزینه زیادی، در ابتدای کار نکنید. زمان و انرژی خود را بر روی تولید محتوای باکیفیت بگذارید، تا سریع‌تر افراد بیشتری را به وبلاگ خود جذب کنید.

مزیت وردپرس نسبت به سرویس‌های وبلاگدهی

وقتی صحبت از وبلاگنویسی‌ می‌شود، ذهن ابتدا به سراغ سرویس‌های وبلاگدهی همانند بلاگفا می‌رود. اما بعد از بررسی وردپرس خواهید دید که وردپرس نسبت به این سرویس‌ها و حتی دیگر CMS برتری ویژه‌ای دارد.

قالب‌های زیبا: اگرچه سرویس‌های وبلاگدهی قالب‌های ساده و زیبایی ارائه می‌دهند اما گزینه‌ها بسیار محدود است. قالب موردنظر شما را هزاران وبلاگ دیگر نیز استفاده کرده‌اند. اما در وردپرس هزاران قالب مناسب با هر نیازی وجود دارد.

اگرچه این تنوع یک مزیت است، اما گزینه‌های زیادی می‌توانند انتخاب را مشکل سازد. به همین دلیل با توجه به نیاز و موضوع وبلاگ یک قالب ساده را خریداری کنید و زمان زیادی صرف انتخاب قالب نکنید.

افزونه‌ها (پلاگین): وردپرس امکانات بسیار بیشتری نسبت به سیستم‌های وبلاگنویسی دارد. اگر هم بعد از مدتی نیاز به امکان خاصی داشتید، می‌توانید با نصب افزونه امکانات جدیدی را به وبلاگ خود اضافه کنید. به طور مثال بخش عضویت ویژه مدیرآفرین از طریق نصب یک افزونه ایجاد شده است.

مالکیت محتوا: به این معنا که شما کنترل کاملی بر محتوای خود دارید. شما دسترسی به تمام مطالب و فایل‌های دانلودی خواهید داشت. حتی اگر نیاز داشتید می‌توانید آنها را سریعا به وبلاگ دیگری منتقل کنید. اما در سیستم‌های وبلاگدهی رایگان شما دسترسی کامل به محتوا و پایگاه داده‌ خود ندارید.

آموزش-سئو-در-وبلاگنویسی

سئو (SEO): وردپرس با موتورهای جستجو به خوبی سازگار است به علاوه با استفاده از افزونه سئو می‌توانید سئو وبلاگ را بهبود بخشید. پراستفاده‌ترین افزونه سئو، yoast است. این افزونه تحلیلی از سئو هر صفحه و محتوای آن ارائه می‌دهد. البته برای بهینه‌سازی سایت تنها نباید به یک افزونه اکتفا کرد و یادگیری اصول بهینه‌سازی سایت باعث بهبود رتبه خواهد شد.

توسعه وردپرس : وردپرس بسیار قابل انعطاف است. هر زمان که شما به دلیل افزایش بازدیدکنندگان یا افزودن ویژگی خاصی نیاز به ایجاد تغییراتی در سایت داشته باشید، در وردپرس می‌توانید هر نیازی که داشتید اعمال کنید. در صورتی که در سیستم‌های وبلاگدهی رایگان چنین امکانی وجود ندارد.

درباره چه چیزی باید وبلاگنویسی کنم؟

همیشه گفته می‌شود درباره موضوعی که به آن علاقمندید یا تخصص دارید، وبلاگنویسی کنید. شما این وبلاگ را برای مدت طولانی خواهید داشت پس منطقی است که درباره موضوعی بنویسید که دوست دارید سالها درباره آن بخواهید و یاد بگیرید. شاید این نکته در ابتدا زیاد مهم جلوه نکند اما مهم‌ترین توصیه در شروع کار همین مسئله است. این موضوع می‌توانید هر چیزی باشد:

آموزش آشپزی
گردشگری
فیلم/ موسیقی
تکنولوژی
تناسب اندام
مشاوره راه‌اندازی رستوران
دکوراسیون داخلی
نویسندگی
مشاوره بیمه
مشاوره سرمایه‌گذاری
آموزش یک رشته ورزشی

آموزش زبان انگلیسی

مهارت و علاقمندی شما در چیست؟ نوشتن درباره چه موضوعی شما را به اشتیاق می‌آورد؟

در اینجا ۶ سوال است که با پرسیدن آنها از خودتان بهتر می‌توانید پی ببرید که علاقمندی شما در چه موضوعی است.

  • ارزش شما چیست؟ چه مسئله‌ای برای شما ارزش تلقی می‌شود؟

شاید فردی که آموزش آشپزی می‌دهد “آموزش غذاهای خانگی سالم برای تغذیه بهتر” یک ارزش باشد. برای فردی که در زمینه بیمه می‌نویسد “مشاوره برای انتخاب بیمه مناسب و حفظ مال یا جام مردم”

  • چه چیزی شما را به هیجان می‌آورد؟

چه موضوعی است که دوست دارید درباره آن بیشتر بخوانید و بنویسید. شاید علاقه یا کار شما نویسندگی باشد پس مسلما نوشتن و آموزش این موضوع برای شما بسیار خوشایندتر از دکوراسیون منزل است.

  • چه چیزی باعث ناراحتی شما می‌شود؟

اگر درباره موضوعی هیجان‌زده نمی‌شوید، ببینید بر روی چه مسئله‌ای حساسیت دارید و ناراحتی شما را به همراه دارد. به طور مثال فردی که روانشناس کودک است، برخورد اشتباه اطرافیان با فرزندانشان او را برآشفته می‌کند. بهتر روش این است که در این زمینه آموزش‌های لازم را از طریق وبلاگنویسی منتقل کند.

به این شکل او به سهم خود در ترویج فرهنگ تربیت صحیح کودکان نقش داشته است. علاوه بر اینکه خود او نیز بعد از مدتی به عنوان یک متخصص در این زمینه شناخته می‌شود که دیگران به دنبال گرفتن مشاوره از‌ او هستند.

  • چه مشکلی را می‌توانید حل کنید؟

اگر برای مشکلات دیگران راه‌حلی دارید، درباره آن وبلاگنویسی کنید. شاید خودتان مشکلاتی داشته‌اید که با رفع آنها، تجربیات ارزشمندی به دست آورده‌اید که می‌تواند علاقمندان زیادی را در اطراف شما گرد آورد.

  • اگر پول مهم نبود؟

البته که پول مهم است و برای زندگی خوب همه به آن نیاز داریم. اگر شما دغدغه مالی نداشتید، چه موضوعی بود که باز هم دوست داشتید درباره آن بنویسید. با پرسیدن به این سوال می‌توانید علاقه خود را به کارتان تبدیل کنید تا از زندگی هم لذت بیشتری ببرید.

  • دوست دارید به چه شخصی تبدیل شوید؟

نوشتن باید شما را به فردی که دوست دارید تبدیل کند. دوست دارید درباره چه موضوعی بنویسید که بعد از مدتها نوشتن، خود شما را هم به فرد عمیق‌تر، کارآمدتر یا حرفه‌ای‌تر تبدیل کند.

چرا باید وبلاگنویسی کنیم؟

وبلاگنویسی نوعی از بازایابی است که منحصر به قشر خاصی نیست و بسیاری از اشخاص و کسب و کارها از طریق وبلاگنویسی توانسته‌اند به درآمدهای خوبی برسند یا کسب و کار خود را رشد دهند. اما چرا وبلاگنویسی تا این اندازه می‌تواند بر روی درآمد یا موفقیت شغلی تاثیرگذار باشد؟

یکی از ساده‌ترین راه‌های جذب مشتری جدید

هر شغل یا مهارتی داشته باشید دوست دارید، افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنید و بیشتر از آن می‌خواهید که توجه مخاطبان درست جلب کنید. با وبلاگنویسی می‌توانید ضمن توجه به علایق یا مشکلات مشتریان، محصولات و خدمات خود را به آنها را معرفی کنید.

می‌توانید با دعوت به عمل بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید

در وب‌سایت فرصت این فرصت را دارید که با محتوای خوب و دکمه‌های دعوت به عمل، افراد بیشتری را به مشتری تبدیل کنید. در وبلاگ با دعوت به دانلود یک فایل یا دیدن یک ویدئو در ذهن آنها تاثیرگذاری بیشتری داشته باشید.

بهبود سئو سایت

با هیچ وسیله‌ دیگری جز محتوا نمی‌توانید در گوگل به نتایج خوبی برسید. با تولید محتوا در کلمات کلیدی مربوط به حوزه کاری خود و رعایت اصول سئو شانس بسیار بیشتری برای مورد توجه قرار گرفتن دارید. به علاوه گوگل علاقه‌ زیادی به وبلاگهایی که به طور منظم به روزرسانی می‌شوند، دارد.

وبلاگنویسی باعث ایجاد اعتماد در خوانندگان می‌شود

شاید شما اطلاعات خوبی در زمینه‌ای داشته باشید، اما اگر آن را به دیگران نشان ندهید باید از کجا بدانند؟ محتوا چیزی است که به شکل غیرمستقیم، بدون اینکه خود آن را بگویید به شما ارزش می‌دهد. خوانندگان می‌بینند که شما یک فرد حرفه‌ای هستید و با محتوای باکیفیت قصد کمک به آنها را دارید. با این روش اعتمادسازی، بیشتر مایل به استفاده از مشاوره، خدمات و محصولات شما می‌شوند.

وبلاگنویسی-چیست

وبلاگنویسی کمک می‌کند یک جامعه علاقمند در اطراف خود تشکیل بدهید

ایجاد جامعه‌ای همانند باشگاه علاقمندان در بازاریابی بسیار مهم است. اما جذب این افراد از چه طریقی انجام می‌شود؟ از طریق تولید محتوای تعاملی

محتوای خوب خوانندگان را ترغیب می‌کند که وبلاگ شما را دنبال کنند، نظرات خود را به شما درمیان بگذارند، شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند یا شما را به دیگران معرفی کنند.

خود شما با چند نفر از اطرافیان می‌توانید درباره موضوعات موردعلاقه خود هم‌صحبت شوید. آنها چقدر شما را درک می‌کنند و می‌توانند به شما اطلاعات ارزشمند بدهند؟ برای بیشتر افراد متاسفانه جواب خیلی کم یا هیچ است.

وبلاگنویسی ابزاری است که در طول زمان شما را به شبکه‌ای از افراد علاقمند و مشابه با شما آشنا می‌کند. این جامعه می‌تواند هزاران نفر باشند که روزانه برای شما و مطالب‌تان به وبلاگ سرمی‌زنند.

به نظر شما این تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش نیست؟

تعهد و نظم شخصی

جدا از تمام مزایای پیدا و پنهان وبلاگنویسی، یک مزیت اصلی آن منحصرا به خود شما بازمی‌گردد. وقتی که می‌نویسید به آدم دیگری تبدیل می‌شود.

منظم‌تر می‌شوید و عادت نوشتن در شما زنده می‌ماند.
عمیق‌تر می‌شوید، نوشتن شما را به فرد متفکری تبدیل می‌کند.
خواندن و نوشتن مکمل هم هستند. وقتی می‌نویسید اشتیاق بیشتری هم برای مطالعه و کشف لذت مطالعه دارید.

تاثیر مثبت وبلاگنویسی در درجه اول به خود شما برمی‌گردد. امروزه به دلیل گستردگی علم و دانش، همه به دنبال یک فرد متخصص در یک موضوع خاص می‌گردند. در گذشته اگر فردی در زمینه‌های مختلف اطلاعات داشت یک فرد باسواد و فهیم به حساب می‌آمد. اما امروزه چنین فردی را سطحی و در اصطلاح همه کاره هیچ کاره می‌دانند. وبلاگنویسی شما را وادار می‌کند که به دنبال اطلاعات جدیدی در زمینه کاری خود باشید و تمرکز خود را بر روی آن بگذارید.

چگونه از وبلاگنویسی کسب درآمد کنیم؟

در کنار به روزرسانی وبلاگ و افزایش ترافیک، با تولید محتوا باعث اعتمادسازی در خوانندگان می‌شوید. محتوا شما را به عنوان کارشناس آگاه جلوه می‌دهد. مصرف کنندگان اغلب محصولات و خدمات موردنیازشان را از افراد و مشاغل مورد اعتماد خود خریداری می‌کنند.

روش‌های کسب درآمد از وبلاگنویسی

این تصمیم که از چه راه‌هایی می‌خواهید در وبلاگ کسب درآمد کنید بر عهده خودتان است. روش‌های زیادی برای کسب درآمد از وبلاگ وجود دارد، موارد زیر مرسوم‌ترین روش‌های درآمدزایی از وبلاگ هستند.

درج تبلیغات در وبلاگ: این روش اگرچه بسیار درآمدزا است اما نیاز به ترافیک بسیار بالا دارد و محتوای زیادی باید در وبلاگ گذاشته شود. ترافیک بالا و رتبه خوب، تبلیغ‌دهندگان را مجاب می‌کنید که تبلیغات خود را به شما بدهند.

روش دیگری برای درج تبلیغ در سایت استفاده از پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین است. در این روش با ثبت‌نام در سایت‌هایی مانند یکتانت یا مدیا اد به عنوان یک نمایش‌دهنده تبلیغات عمل می‌کنید. هر تبلیغی که در وبلاگ قرار دهید و بر روی آن کلیک شود مبلغی به شما تعلق می‌گیرد. اگرچه برای کسب درآمد از این روش باید بازدیدکنندگان سایت بالا باشد که درمجموع به درآمد خوبی برسید. البته می‌توانید از این روش در کنار دیگر روش‌های کسب درآمد از وبلاگنویسی استفاده کنید.

مشاوره: اگر وبلاگ شما در زمینه‌ای است که می‌توانید در آن خدمات مشاوره ارائه دهید، در وبلاگ به آن اشاره کنید. اجازه دهید دیگران بدانند چه کمکی می‌توانید در رفع مسائل آنها داشته باشید. مشاوره ابتدایی، مشتریان بالقوه را بیشتر ترغیب می‌کند که با شما همکاری کنند. آنها احساس می‌کنند که آنها را درک می‌کنید و هدف‌تان کمک است، نه فقط کسب درآمد و یک رابطه یک طرفه.

فروش محصولات: به دلیل محدودیت زمانی و مکانی، خدمات مشاوره خود را تنها می‌توانید به افراد خاصی ارائه دهید. چه کاری می‌توان کرد که افراد بیشتری از تخصص شما استفاده کنند؟

نوشتن کتاب، فایل‌های صوتی یا بسته‌های آموزشی، از روش‌هایی هستند تا به دایره بسیار گسترده‌ای از علاقمندان، خدمات خود را ارائه دهید. این محصولات را می‌توان به شکل دیجیتالی (دانلودی) یا فیزیکی تولید کرد.

همکاری در فروش: احتمالا در ابتدای کار تهیه یا تولید محصولات برای شما سخت یا هزینه‌تر باشد. یک روش بدون دغدغه که در وبلاگ خود محصول بفروشید، همکاری در فروش است.

همکاری در فروش همان‌طور که از نامش مشخص است با فرد، وب‌سایت یا شرکتی برای فروش محصولاتشان همکاری می‌کنید. تنها کاری که باید انجام دهید قرار دادن لینک محصولات آنها در سایت است. هر خریدی که از طریق سایت شما انجام شد درصدی را دریافت می‌کنید.

دوره‌های آنلاین: در دوره آموزشی به شکل عمیقی به آموزش یک موضوع می‌پردازید. البته اگر شرایط و امکانش برای شما فراهم شد می‌توانید این دوره را به صورت حضوری نیز برگزار کنید. این دوره‌ها می‌توانند به صورت متن، صوت یا ویدئو باشند.

یک مثال برای کسب درآمد از وبلاگنویسی قضیه را روشن‌تر می‌سازد:

فرض کنید که فردی در زمینه تناسب اندام بنا به رشته ورزشی یا رشته تحصیلی، تجربیات خوبی به دست آورده است. این شخص چگونه می‌تواند درآمدزایی کند؟

ابتدا از طریق ارائه مشاوره و دادن برنامه ورزشی، کسب درآمد را شروع کند. اگرچه امکان تولید و تهیه محصولی را ندارد اما وبلاگ، پتانسیل فروش محصولات و خدمات تناسب اندام را هم دارد. این فرد می‌تواند از سیستم همکاری در فروش استفاده کند.
نوشتن کتاب و فروش به صورت فیزیکی یا دانلودی روش دیگر کسب درآمد کارشناس مثال ما می‌تواند باشد.

کسب-درآمد-از-وبلاگنویسی-وبلاگنویسی-حرفه-ای

شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگنویسی

شبکه‌های اجتماعی هیچ‌گاه، هیچ‌وقت و هرگز جای وبلاگنویسی را نمی‌گیرند. شبکه‌های اجتماعی موقت هستند و جنبه‌ سرگرمی دارند. شما مالک آنها نیستید و هر لحظه ممکن است آن را نداشته باشید. شما برای یادگیری و کسب اطلاعات در زمینه‌ای خاص یا خرید به شبکه‌های اجتماعی سر نمی‌زنید. این ریسک را نکنید و انرژی و زمان خود را تنها برای شبکه‌های اجتماعی نگذارید.

به جای سرگرم شدن به شبکه‌های اجتماعی، بر روی وبلاگ خود سرمایه‌گذاری کنید. شبکه‌های اجتماعی قبرستانی از محتوای تاریخ گذشته هستند که کسی به سراغشان نمی‌رود.

در وبلاگ هر محتوایی که تولید کنید همیشه در وبلاگ به راحتی در دسترس خوانندگان است. علاوه بر اینکه با گذشت زمان و با به روزرسانی محتوای قدیمی، قدرت آن بیشتر شده و بهتر در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

به جای اتلاف زمان و زندگی در شبکه‌های اجتماعی به سراغ راه‌اندازی یک وبلاگ و نوشتن بروید. خواهید دید که همین کار کوچک و استمرار در آن، برای شما در آینده به یک ابزار برند سازی و درآمدزایی تبدیل خواهد شد.

چگونه محتوای جذاب بنویسیم؟

مرتبط و مفید: جذابیت در محتوا نویسی یک امری نسبی است. ممکن است محتوایی به بهترین شکل ممکن تهیه شود اما چون ارتباط مستقیمی با نیازهای خوانندگان وبلاگ ندارد، یک ضعف در وبلاگ به حساب بیاید.

تنها به موضوعاتی بپردازید که پاسخ سوال و نیازهای خوانندگان شما باشد. نیمی از جذاب بودن یک محتوا از نظر خواننده به مرتبط بودن آن به شخصیت و نیاز او برمی‌گردد.

خوانایی: مورد دیگر در جذابیت یک محتوا، روان‌نویسی و خوانایی آن است. محتوا باید خوانش راحتی داشته باشد و به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی شود.

  • هر بخش محتوا را به یک لقمه خوشمزه برای خواننده تبدیل کنید. ظاهر مقاله به اندازه پیام متن، باید جذاب باشد.
  • پاراگراف‌ و جمله‌بندی‌ها را کوتاه نگاه دارید تا درک مطلب برای خواننده سخت نشود.
  • موضوعات مهم را با کادرهای رنگی یا بولد کردن برای خواننده مشخص کنید.
  • اگر در مقاله به چند موضوع مختلف پرداخته‌اید برای هر کدام عنوان جداگانه‌ای در نظر بگیرید.

محتوای تعاملی بنویسید: متنی را به شکلی بنویسید که خواننده احساس کند با یک فرد در تعامل است نه یک سایت. در محتوانویسی لحن خود را به کار ببرید، از خوانندگان سوال کنید و بخواهید که نظرات خود را با شما در میان بگذارند یا بخواهید که فایلی را در مقاله دانلود کنند.

ساده بنویسید: هیچ چیز به اندازه یک متن سنگین و دیرفهم خوانندگان را فراری نمی‌دهد. اصولا فضای مجازی جای مناسبی برای این دسته محتوا نیست. مفاهیم پیچیده‌ را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کنید. برای درک بهتر هر جا لازم دیدید از عکس، نمودار و مثال استفاده کنید. وقتی خواننده بعد از مطالعه مقاله ببیند که چیزی دست او را گرفته و زمانش تلف نشده است از شما خوشنود خواهد شد.

مهم‌ترین امر در موفقیت وبلاگنویسی، استمرار در این کار است. نوشتن باید به بخشی از برنامه روزانه شما تبدیل شود. امیداورم که وبلاگنویسی را جدی بگیرید. اگر وبلاگی دارید در به روزرسانی آن جدیت به خرج بدهید و اگر در فکر وبلاگنویسی هستید، سریعا یک وبلاگ برای خود راه‌اندازی کنید و بنویسید.

منبع: مدیرآفرین

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۳.۹ / ۵. ۹

ادامه مطلب