اعتماد به نفس دقیقا چیست؟

دوره-افزایش-اعتماد-به-نفس

اعتماد به نفس دیدگاه مثبتی است که به خود و توانایی‌هایتان دارید. کمبود اعتماد به نفس باعث می‌شود که با وجود تمام قابلیت‌ها، خودتان را قبول نداشته باشید. این دیدگاه مشکل را چندین برابر می‌کند چون علاوه بر اینکه خود را باور ندارید تصور می‌کنید جهان هستی بر ضد شما است و در جهت منافع و خواسته‌های شما حرکت نمی‌کند.

با این نگرش چه اتفاقی می‌افتد؟ مدام در حال ساخت موانع ذهنی هستید که اصلا وجود خارجی ندارند. شما به جای دیدن امکانات بیشماری که زندگی در اختیارتان گذاشته است، اصرار عجیبی بر اشکال‌تراشی دارید.

اعتماد به نفس چیست؟

در یک تعریف خلاصه اما جامع، اعتماد به نفس یعنی “داشتن یک نگرش مثبت، اما واقع‌بینانه به خود است“. به همین دلیل است که آن را از دلایل اصلی موفقیت می‌دانند.

گاهی فاصله شما تا موفقیت تنها کمی خودباوری است، زیرا با وجود امکانات و استعداد، کمبود اعتماد به نفس مانعی بزرگ برای موفقیت می‌شود.

برخی افراد تصور می‌کنند اعتماد به نفس نتیجه موفقیت‌هایی است که در زندگی به دست می‌آید. درصورتی که اگر اینگونه بود بدون اعتماد به نفس، هیچ شخصی شهامت عمل کردن نداشت. اگر منتظر اعتماد به نفس هستید تا شروع به کار کنید، باید تا ابد منتظر بمانید.

زمانی که فردی را می‌بینید که اعتماد به نفس زیادی دارد مطمئن باشید که این اعتماد درونی از بیرون نشات نگرفته است بلکه ناشی از شناخت خود است. اعتماد به نفس، محصول درون است نه بیرون. هیچ کس و هیچ چیزی نمی‌تواند ضامن اعتماد به نفس شما باشد مگر خودتان.

حتما به افرادی برخورده‌اید که با وجود موقعیت‌های خوبی که دارند اما احساس کمبود را به راحتی می‌توان در آنها حس کرد، یا افراد زیبایی که تصور می‌کنند که زشت هستند و خود را قبول ندارند. پس حتی داشتن زیبایی، پول یا موقعیت اجتماعی خوب نمی‌تواند تضمین کننده اعتماد به نفس باشد.

وقتی به خودباوری رسیده‌اید، مشکلات و نقص‌ها را می‌بینید اما ادامه می‌دهید چون خود را بالاتر و بیشتر از شرایط گذرا می‌دانید. می‌دانید که اگر هدف درستی انتخاب کرده‌اید با پشتکار می‌توانید آن را عملی سازید.

اگر نمی‌خواهید بهایش را بپردازید، مشکلاتی که در آینده از عدم اعتماد به نفس تجربه می‌کنید را از هم اکنون بپذیرید.

خیلی از افراد زمان زیادی (شاید بیشتر عمرشان) در یک موقعیت در جا می‌زنند، چون عدم اعتماد به نفس مانع از آن می‌شود که زندگی بهتری برای خود بسازند. آنها به این باور اشتباه رسیده‌اند که کاری از دست آنها ساخته نیست!. متاسفانه دیدی که این افراد در طی سالیان به دلیل تربیت نادرست یا موقعیت اجتماعی‌شان به خودشان پیدا کرده‌اند، آنها را از تلاش، خودباوری، ارزشمندی دور می‌کند.

مشکل-کمبود-اعتماد-به-نفس

چرا اعتماد به نفس امری ثابت نیست؟

اعتماد به نفس فاکتوری ثابت در طول زندگی نیست. افراد با اعتماد به نفس بالا نیز در دوره‌ای ممکن است که دچار کمبود اعتماد به نفس شوند یا حتی در گذشته فردی با اعتماد به نفس بسیار پایین بوده‌اند، اما به مرور بر آن غلبه کرده‌اند.

در بیشتر مواقع اگر کاری به شما واگذار شود که در آن مهارت کافی دارید یا تصور می‌کنید که دارید، اعتماد به نفس پیدا ‌کنید یا در موقعیتی دیگر چون فکر می‌کنید انجام کاری از توان شما خارج است کاملا اعتماد به نفس خود را از دست ‌بدهید. در حقیقت این نوع اعتماد به نفس حقیقی نیست چون برای داشتن آن به شرایط بیرونی وابسته هستید.

برای داشتن اعتماد به نفس، حتی در صورت نداشتن توانایی کافی این مسئله را بپذیرید که هیچ شخصی در همه زمینه‌ها عالی نیست و توانایی‌های شما همیشه می‌تواند بهبود پیدا کند. اعتماد به نفس از باورهای درست و منطقی نسبت به خود شروع می‌شود.
اعتماد به نفس با توجه به موقعیتی که در حال حاضر در آن قرار دارید و واکنش شما به رویدادهای اطرافتان قابل تغییر است. این مسئله غیرعادی نیست که در برخی شرایط کاملا اعتماد به نفس داشته باشید و در برخی مواقع اعتماد به نفس کمتری پیدا کنید. همچنین اعتماد به نفس تحت تاثیر رویدادهای گذشته و نحوه به یاد آوردن آنها نیز هست.

کاربر گرامی، این محتوا مختص اعضای ویژه وب‌سایت است، جهت استفاده از محتوای این بخش به عضویت ویژه سایت درآیید.

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۵ / ۵. ۲

This entry is part 1 of 5 in the series اعتماد به نفس

ادامه مطلب