راه های افزایش عزت نفس برای زندگی بهتر

دوره-افزایش-اعتماد-به-نفس

ابتدا سراغ این مسئله می‌رویم که عزت نفس چیست و افراد با عزت نفس بالا و پایین هر کدام چه خصوصیاتی دارند و بعد به سراغ راه‌های افزایش عزت نفس خواهیم رفت.

در روانشناسی از اصطلاح عزت نفس برای توصیف ارزشی که فرد برای خود قائل است استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، چقدر خودتان را دوست دارید و احساس ارزشمندی می‌کنید. عزت نفس نقش بسیار پررنگی در ایجاد انگیزه و موفقیت در سراسر زندگی دارد.عزت-نفس-چیست

عزت نفس نقش مهمی در سلسله مراتب نیازهای آبراهام مازلو بازی می‌کند. مازلو عزت نفس را از انگیزه‌های اصلی انسان می‌داند. او باور داشت که انسان نیاز به دریافت احترام از طرف خود و دیگر افراد دارد. این نیاز باید برآورده شوند تا فرد رشد کند و به خودشکوفایی برسد.

موارد زیادی هستند که می‌توانند بر روی عزت نفس تاثیرگذار باشند. عوامل ژنتیکی به شکل‌گیری شخصیت کلی کمک می‌کند، اما تجربیات ما هستند که پایه و اساس عزت نفس را شکل می‌دهند. افرادی که به طور مداوم اظهارنظرهای منفی را از جانب والدین، معلمان و دوستان خود دریافت کرده باشند احتمالا با کمبود عزت نفس مواجه هستند.

البته موارد دیگری از جمله ذهنیت فرد نسبت به خود، سن، بیماری یا محدودیت جسمی و شغل هم می‌توانند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد.

عزت نفس احساسی از شایستگی و ارزشمندی نسبت به خودتان است. این یک احساس درونی است اما بر کل زندگی، رفتارها و تعاملات شما با دیگران تاثیر بسیار زیادی دارد. عزت نفس پایه و اساس یک زندگی موفق و شاد است و بدون آن در هر بخشی از زندگی با مشکلات زیادی روبرو می شوید.

وانمود کردن به چیزی که نیستید از شما انرژی زیادی می‌گیرد و عزت نفس شما را به شدت تخریب می‌کند. چرا نباید بخواهید خودتان باشید؟ عزت نفس واقعی با حضور در خودِ اصیل، به دست می‌آید. وقتی دوست دارید در مقابل دیگران چیزی جز آنچه هستید باشید، عزت نفس خود را می‌شکنید. نمایش بازی کردن یک سرپوش ظاهری است اما از درون به شما عزت نفسی نمی‌دهد و بیشتر از قبل احساس بی‌ارزش بودن می‌کنید.

کاربر گرامی، این محتوا مختص اعضای ویژه وب‌سایت است، جهت استفاده از محتوای این بخش به عضویت ویژه سایت درآیید.

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۵ / ۵. ۱

This entry is part 5 of 5 in the series اعتماد به نفس

ادامه مطلب