چگونه به یک انسان خوشبخت تبدیل شویم؟

چگونه احساس خوشبختی کنیم

افراد موفق و خوشبخت از مشکلات و امتحانات زندگی معاف نیستند. در حقیقت بیشتر افراد موفق و خوش‌بینی که می‌شناسیم بر مشکلات بسیاری غلبه کرده‌اند تا در جایگاهی که امروزه آنها را می‌بینیم بیاستند.

افراد خوشبخت توانایی عجیبی در تمرکز بر روی جنبه‌های مثبت و ارزشمند زندگی دارند. موفقیت این افراد نتیجه آمادگی، کار جدی و یادگیری از شکست‌ها است.

آنها در سختی و مشکلات روی نکات شاد و مثبت تمرکز می‌کنند تا روحیه‌شان بهتر شود. برای هر چیزی که زندگی در اختیارشان می‌گذارد سپاسگزارند و به زمین و زمان بابت اتفاقات پیش آمده لعنت نمی‌فرستند و به سوی چالش‌ها می‌شتابند.

در موفقیت موضوع اصلی استعداد نیست بلکه “استقامت و تمرکز” است که مهم است.

افراد شاد و خوشبخت روی چه چیزی تمرکز می‌کنند؟

آنها به شکل غریزی یا اکتسابی می‌دانند چگونه ذهن‌شان را بر روی راه حل‌ها متمرکز کنند. اینکه این توانایی را داشته باشید تا دیدگاه‌تان را تغییر دهید، می‌تواند تغییرات غیر قابل باوری در زندگی شما ایجاد کند. زمانی که تلاش می‌کنید تا ذهن‌تان را بر روی چیزی که به شما احساس خوبی می‌دهد متمرکز کنید روح‌تان را غنی می‌کنید، روحی که جوهره هر آنچه که شما هستید را تشکیل می‌دهد.

افراد شاد به این نتیجه رسیده‌اند که روحیه خوب است که آنها را در زندگی به پیش می‌برد و به همین دلیل بیشتر از اینکه تحت تاثیر اتفاقات بیرونی باشند، به درون خود نگاه می‌کنند.

افرادی که احساس خوشبختی می‌کنند به روشنی و با اطمینان، تصمیم‌گیری کرده‌اند. آنها خودشان را موظف به گزینش‌هایی نموده‌اند که همیشه راحت یا آسان نبوده است. این اشخاص دست به کارهایی زده‌اند که نیروی زندگی، اهداف و رویاهای‌شان را تقویت کرده است.

به هیچ کدام از ما رویاهایی برای زندگی داده نمی‌شود که نتوانیم به آنها دست یابیم.

در واقع انتخاب‌هایی که پشتیبان خشنودی درازمدت ما هستند، همیشه سرگرم کننده و شادی‌آور به شمار نمی‌آیند و افزون بر این، آسان‌ترین و جذاب‌ترین انتخاب‌ها هم نیستند. اما اگر بخواهیم رویای زندگی‌مان را واقعیت ببخشیم، انتخاب‌هایی همسو با آینده دلخواه حیاتی است. سرسختی و جدیت در انجام اموری که برای شما دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت، حس خوبی به شما خواهد داد.

انرژی مثبت افراد موفق و شاد از کجا می‌آید؟

یک فرد موفق باتری‌اش را با احساسات خوب و صبر و تحمل، شارژ می‌کند و زمانی که باز می‌گردد تا با موقعیتی که باعث تشویش شده روبرو شود، راه‌حل‌ها بهتر به سراغ او می‌آیند زیرا ذهن آرامی دارد.

نمی‌توانید شرایط ناخواسته را در زندگی خود متوقف کنید، تنها کاری که از شما ساخته است، انتخاب پاسخی است که به اتفاقات بیرونی می‌دهید. افراد شاد می‌دانند اینکه چه اتفاقی افتاده مهم نیست، زندگی همچنان ادامه دارد و آنها می‌توانند روی چیزی تمرکز داشته باشند که به آنها قدرت و توانایی بدهد. شما همواره می‌توانید واکنشی که به شرایط و اتفاقات بیرونی دارید را کنترل کنید.

چگونه-خوشبخت-باشیم

 

در حقیقت شما معنای واقعی زندگی و آرامش را تا زمانی که چالش و سختی را تجربه نکنید، متوجه نمی‌شوید چون بدون آنها رشدی نیز در کار نخواهد بود. تمرکز روی نکات مثبت، مهارتی است که روح‌تان را زنده نگاه می‌دارید و می‌توانید دیدگاه‌تان را در زندگی تغییر دهید.

این کلیدی است تا زندگی شادی را خلق کنید. تمرین کنید و تمرکزتان روی مسائلی باشد که به شما روحیه می دهد. به جای اینکه از نداشته‌هایتان شکایت کنید، سپاسگزار باشید و این همان کاری است که افراد خوشبخت و شاد در زندگی انجام می‌دهند.

افراد خوشبخت و موفق چرا انگیزه زیادی برای تلاش دارند؟

اگر قرار است شخصی زندگی شما را تغییر دهد آن شخص خودتان هستید، یک فرد موفق تنها خودش را مسئول زندگی‌اش می‌داند. زندگی چه خوب چه بد، نتیجه انتخاب و اعمال خود ما است، پس هر آنچه بوده از آن درس های لازم را بگیرید و برای بهتر شدن زندگی تلاش کنید.

خوشبختی ناشی از چیزهایی که داریم نیست بلکه ناشی از نحوه زندگی ما است.

این دیدگاه باعث می‌شود که انگیزه بیشتری برای تلاش و حرکت داشته باشید زیرا کنترل زندگی‌تان را در دستان خودتان می‌بینید. گفته‌ای دیگر از جیم ران این نکته را به خوبی نشان می‌دهد: “شما باید مسئولیت زندگی تان را به عهده بگیرید. شما نمی‌توانید بسیاری از شرایط را تغییر دهید. اما می‌توانید خودتان را تغییر دهید و این دقیقا همان چیزی است که شما مسئولش هستید”.

هیچ کدام از ما زندگی بی‌اهمیت و بی‌ارزشی نداریم، حضور ما در این دنیا هدفی دارد و برای ماموریتی مهم پا به این جهان گذاشته‌ایم. این حقیقتی است که همه می‌دانیم اما بسیاری آن را فراموش کرده‌اند و تنها درگیر زندگی روزمره و مسائل بی‌اهمیت هستند. ما باید به بلوغی در اندیشه و فکرمان برسیم چون بینش و دید ما به زندگی یعنی همه چیز.

چگونه-خوشبخت-زندگی-کنیم

 

تا به حال به این فکر کرده‌اید چگونه شخصی با انبوهی از محدودیت‌ها و مشکلات تسلیم نمی شود اما شخصی دیگر با امکانات و شرایط بسیار مطلوب، روحیه افسرده‌ای دارد و دچار عادت‌های خود تخریبی می‌شود؟ آیا تفاوت در چیزی جز بینش درست و تحلیل منطقی مسائل است؟ بینش و دید شما به زندگی یا شما را به اوج سرافرازی می‌رساند یا اعماق شکست و ناکامی.

ما باید از هر اتفاقی در زندگی برای کسب تجربه و قدرتمند شدن بهره بگیریم و مطمئن باشیم برنده نهایی ما هستیم. در پس هر رویدادی چه خوب و چه بد، معنایی عمیق‌تر بیابیم و تنها به دنبال خوشی و لذت صرف نباشیم. آنچه شما را می‌سازد تلاش و پشتکار برای پیمودن پله‌های موفقیت و حل مشکلات است و بعد از آن دیگر هیچ گاه آن آدم قدیمی نخواهید بود.

اینکه به کدام جنبه زندگی، مثبت یا منفی نگاه می‌کنید، بر تمام زندگی شما تاثیر می‌گذارد و در طولانی مدت، تفاوت‌های بسیار قابل توجهی در نوع زندگی و شخصیت‌تان پدید می‌آورد.

در برداشتی که از زندگی دارید تجدید نظر کنید و از امروز همه توجه خود را بر این نکته بگذارید که به زندگی از دریچه سرور، شادی، بهروزی و برکت نگاه کنید. به تدریج خواهید دید که با همین چیزها احاطه شده‌اید. به ارزشی که در زنجیره کائنات دارید بیندیشید و خود را یک انسان ارزشمند بدانید.

انسانی پرشور و شوق باشید، نسبت به هر چه دارید و هر چه می‌کنید شور و شوق نشان دهید. برنارد شاو به صورتی زیبا هدفی را که از زندگی برای خود ترسیم کرده بیان می‌کند:

این اوج شادی واقعی زندگی است که در مسیر هدفی که براساس اقتدار خویش تعیین کرده‌ایم زندگی کنیم. من بر این باورم زندگی‌ام متعلق به همه مردم است و تا زمانی که زنده‌ام، این بخت به من روی آورده است که آنچه می‌توانم برای مردم انجام دهم. از زندگی لذت می‌برم، برای نفسِ خود زندگی. زندگی در چشم من شمع کوتاهی نیست بلکه “مشعلی فروزان و شکوهمند” است که آن را برای لحظه‌ای به من سپرده‌اند و می‌خواهم آن را فروزان‌تر از پیش حفظ کنم و به نسل بعدی بسپارم.

پیام اصلی شاو این است، که می‌توانید تصویری را که از خویش دارید تغییر دهید. آیا دیدی که او به زندگی دارد جذاب نیست؟

چگونه-موفق-و-خوشبخت-باشیم
برای همه ما یک معنای جهان شمول در زندگی وجود ندارد
معنای زندگی در ارزشی ست که ما به زندگی‌مان می‌دهیم
“یک معنای شخصی و منحصر به فرد”

اما این مسئله هنوز باقی مانده که چگونه به زندگی‌مان معنا ببخشیم؟ چگونه به معنای زندگی پی ببریم؟ تنها کسی که می‌تواند به این سوال جواب بدهد خود شما هستید، البته اگر به دنبال یک جواب حقیقی هستید. به قول سامرست موام:

راز و معنای زندگی ارزشی ندارد اگر خودتان آن را کشف نکرده باشید

حضور شما در اینجا نه از روی تصادف بوده نه اجبار و نه اشتباه، شما جزئی مهم از آفرینش هستید که باید آن را در رسالت نهایی‌اش به سوی دنیایی بهتر همراهی کنید. به جای اینکه تحت تاثیر سطحی‌ترین اتفاقات قرار بگیرید، کنترل زندگی‌تان را در دست بگیرید و به طرح بزرگ‌تر زندگی ‌تان توجه کنید. دیدگاه‌تان را تغییر دهید تا ببینید زندگی چگونه به شما لبخند می زند.

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۳.۶ / ۵. ۱۷

ادامه مطلب