۱۲ افزونه‌ مهم وردپرس (افزونه های کاربردی وردپرس کدامند؟)

افزونه-های-مهم-وردپرس

قصد راه اندازی هر سایت وردپرسی که داشته باشید نیاز است که تعدادی افزونه‌های کاربردی وردپرس را برای شروع کار نصب کنید. اگرچه برخی افزونه‌های وردپرس با توجه به نوع سایت باید استفاده شوند اما تعدادی افزونه‌های دیگر در هر سایتی قابل استفاده هستند و کارکرد سایت را بهبود می‌بخشند. استفاده از این افزونه‌ها باعث می‌شود که عملکرد سایت بسیار بهتر گردد در حالیکه تنها کاری که شما انجام می‌دهید، نصب یک افزونه و انجام تنظیمات ساده است تا وظایفی مانند سئو، امنیت یا سرعت سایت را برای شما انجام دهد.

تعدادی از افزونه‌های وردپرس رایگان هستند که می‌توانید از مخزن وردپرس آنها را دریافت می‌کنید. اما برخی دیگر برای اینکه امکانات کاملی را در اختیار شما قرار دهند نیاز به خریداری آنها دارید.

نکته مهم این است که تنها افزونه‌هایی را نصب نمایید که برای سایت شما ضروری هستند. نصب افزونه‌های زیاد یکی از دلایلی است که باعث کاهش سرعت سایت می‌گردد. در این مطلب افزونه‌های ضروری و پرکاربردی که برای اغلب وب‌سایت‌‌های وردپرس ضروری هستند به همراه کاربرد آنها را معرفی می‌کنیم.

در واقع بدون استفاده از افزونه‌ها امکانات کمی در اختیار دارید و توسعه سایت بدون این افزونه‌ها ممکن نیست. علاوه بر این بسیاری از اقداماتی که باید بر روی سایت انجا شوند بدون افزونه بسیار هزینه و زمان‌بر خواهند بود اما با نصب این افزونه‌ها در کمترین زمان ممکن می‌تواند به نتیجه لازم برسید.

بیشتر افزونه‌های وردپرس freemium هستند و می‌توانید نسخه رایگان آن را نصب و استفاده کنید، اما در صورتی که بخواهید امکانات بیشتری داشته باشید نیاز است که نسخه حرفه‌ای آن را خریداری کنید.

افزونه Yoast SEO Premium

 

Yoast-SEO-افزونه

از مهم‌ترین اقداماتی که بر روی یک سایت باید انجام شود، سئو آن است، یک سایت بدون سئو هیچ است. یکی از اقداماتی که برای سئو سایت باید انجام شود نصب افزونه‌های سئو است و در میان افزونه‌های وردپرس افزونه Yoast از بهترین‌ها است.

مسئله این است که با نصب افزونه وردپرس کار سئو سایت تمام نشده و نصب افزونه یکی از اقداماتی است که برای سئو سایت باید صورت گیرد. این افزونه در دو نسخه رایگان و پرمیوم عرضه شده که خرید نسخه پولی توصیه می‌شود.

افزونه Yoast سئو هر مطلب را از نظر تراکم کلمه کلیدی، عنوان، توضیحات متا، خوانایی، لینک‌دهی و … بررسی می‌کند و نکاتی را که برای بهبود سئو هر مطالب نیاز است در زیر هر مطلب نمایش می‌دهد. همچنین با فعال کردن بخش نقشه سایت می‌توانید به گوگل در خزیدن و ایندکس سریع‌تر صفحات کمک کنید. به دلیل اینکه درصد بالایی از بازدیدکنندگان سایت از موتور جستجوی گوگل به سایت وارد می‌شوند، ایندکس شدن مطالب به افزایش ترافیک سایت کمک زیادی می‌کند.

افزونه Google Analytics

 

افزونه-Google-Analytics

بعد از ثبت سایت در گوگل آنالتیک می‌توانید اطلاعات دقیقی و کاربردی از سایت خود به دست آورید که در بهبود عملکرد سایت کمک زیادی می‌‌کند. تجزیه و تحلیل سایت کار زمانبری است اما Google Analytics به راحتی آمارهای ارزشمندی از روند سایت و رفتار کاربران در اختیار شما قرار می‌دهد. البته قبل از نصب این افزونه باید در گوگل آنالتیکس ثبت‌ نام کرده باشید و سپس آن را به سایت متصل سازید.

یکی دیگر از کاربردهای این افرونه در هنگام راه‌ اندازی کمپین‌های تبلیغاتی است و می‌توانید آمار دقیقی از کمپین تبلیغاتی و ورودی‌ها به سایت را مشاهده کنید. اغلب افزونه‌های گوگل آنالتیکس رایگان هستند و می‌توانید آنها را از مخزن وردپرس دانلود کنید.

افزونه ووکامرس WooCommerce

 

افزونه-ووکامرس-WooCommerce

اغلب سایت‌‌ها با هدف درآمدزایی شروع به کار می‌کنند و یکی از روش‌های کسب درآمد از سایت فروشگاه اینترنتی است. بهترین افزونه برای فروشگاه اینترنتی افزونه ووکامرس بوده که برای محصولات فیزیکی و دانلودی کاربرد دارد.

افزونه ووکامرس علاوه بر فروش، امکانات دیگری برای سهولت روند خرید در اختیار شما قرار می‌دهد، مانند مشخص کردن نحوه ارسال یا انتخاب نحوه پرداخت توسط خریداران، مالیات و کوپن و تخفیف. اگرچه با استفاده از این افزونه یک فروشگاه کامل در اختیار دارید اما افزونه ووکامرس رایگان است و نصب و راه‌ اندازی آن بسیار ساده است. علاوه بر این ووکامرس افزونه‌های جانبی زیادی برای توسعه امکانات فروشگاه دارد.

افزونه easy digital downloads

 

افزونه-easy-digital-downloads

این افزونه که به EDD معروف است، شناخته‌ شده‌ترین افزونه برای راه اندازی فروشگاه‌های محصولات دیجیتال است. محصولاتی مانند فایل‌های صوتی، قالب سایت، کتاب الکترونیکی، فایل‌های گرافیکی، عکس و فایل‌های صوتی توسط edd در سایت قابل فروش هستند. اگرچه با ووکامرس هم امکان فروش محصولات دیجیتال وجود دارد اما edd یک فروشگاه ساز مختص محصولات دیجیتال است.

هنگامی از این افزونه استفاده نمایید که تمام محصولات سایت به صورت فایل‌های دانلودی هستند و قصد فروش محصولات فیزیکی و ارسالی را ندارید. در صورتی که قصد فروش هر دو نوع محصول را دارید، ووکامرس گزینه مناسب‌تری است.

افزونه edd به دلیل اینکه تنها بر فروش محصولات دیجیتال تمرکز دارد، برخی تنظیمات ووکامرس در آن وجود نداشته و ساده‌تر است. هر دو افزونه edd و ووکامرس افزونه‌های جانبی دارند که امکانات جدیدی را به آنها اضافه می‌کند.

افزونه WP Smush

 

افزونه-WP-Smush

این افزونه بهترین گزینه برای سئو تصاویر سایت است. تصاویر از مواردی هستند که باید حتما در سایت استفاده شوند، چرا که بدون تصاویر ظاهر سایت بسیار خشک و بی روح خواهد بود. اما در عین حال می‌توانند سرعت سایت را به شدت کاهش ‌دهند. بنابراین بهتر است که در کنار استفاده از عکس‌هایی با حجم کم، از این افزونه نیز استفاده گردد تا مشکلی برای سایت ایجاد نشود.

این افزونه به صورت یکجا می‌تواند کار فشرده‌سازی تصاویر را انجام دهد، البته کاهش حجم تصاویر تاثیری در کیفیت تصاویر نخواهد داشت. عکس‌های جدیدی نیز که بعد از آن به سایت اضافه می‌کنید توسط این افزونه به صورت خودکار کم حجم خواهند شد.

افزونه WP Optimize

افزونه بهینه ساز پایگاه داده

این افزونه کار بهینه سازی سایت وردپرس را انجام می‌دهد. این افزونه بدون دخالت شما کار بهینه سازی سایت، پاک کردن دیتابیس را داده‌‌های غیرضروری را انجام می‌دهد. افزونه WP-Optimize به راحتی می‌توانید پایگاه داده سایت را پاکسازی کنید. با نصب افزونه بدون اینکه نیازی باشد که کاری انجام دهید، تمام آنچه که نیاز به حذف از دیتابیس را داشته باشند مثل هرزنامه‌ها و رونوشت‌های قدیمی پاکسازی می‌شوند. می‌توانید در تنظیمات زمان‌بندی مشخص کنید که عمل حذف داده‌های غیرضروری به صورت مرتب در بازه‌‌های مشخص شده صورت گیرد. فشرده‌ سازی تصاویر و فعال کردن Gzip از دیگر کاربردهای این افزونه است.

افزونه BJ Lazy Load

افزونه Lazy Load

با کمک این افزونه کار سرعت لود تصاویر افزایش می‌یابد. این افزونه تمام تصاویر سایت را تنها زمانی بارگذاری می‌کند که در صفحه با اسکرول به این بخش از صفحه رسیده باشید. این افزونه از بارگذاری کل عکس‌ها صفحه به صورت یکجا خودداری می‌کند، بنابراین سرعت سایت افزایش می‌یابد.

افزونه Broken Link Checker

 

افزونه-Broken-Link-Checker

موتورهای جستجو به لینک‌های داخلی و خارجی سایت توجه ویژه ای دارند و نقش مهمی در سئو سایت دارند. علاوه بر این کاربران سایت در صورت مواجه شدن با لینک‌های خراب، احساس خوبی نخواهند داشت. شاید در ابتدا کار بررسی این لینک‌‌ها کار سختی نباشد اما به مرور با افزایش لینک‌ها بررسی مرتب آنها عملا غیرممکن است. پس نیاز است که به طریقی از وضعیت کلیه لینک‌های سایت مطلع شویم.

بهترین کار نصب این افزونه است تا گزارشی از وضعیت لینک‌ها و خرابی آنها به شما بدهد. این افزونه تمام بخش‌های سایت را از نظر وضعیت لینک‌ها بررسی می‌کند. در تنظیمات این افزونه بخش‌های دیگری مانند عدم فالوو کردن لینک‌ها وجود دارد.

افزونه WP Rocket

افزونه موشک وردپرس

یکی از معیارهای مهم در سئو سایت، سرعت است. روش‌های زیادی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد و یکی از آنها استفاده از این افزونه سایت برای فایل‌های فشرده و کش است. این افزونه فایل‌های استاتیک HTML، CSS و JS را فشرده‌سازی می‌کند که باعث می‌شود هنگام بارگذاری یک صفحه سرعت افزایش پیدا کند. افزونه موشک وردپرس به صورت چشمگیری سرعت سایت را بالا می‌برد.

افزونه Elementor Page Builder

 

افزونه-Elementor-Page-Builder

المنتور یک افزونه قدرتمند صفحه ساز است، که به شما کمک می‌‌کند برای صفحات طراحی‌های اختصاصی پیاده کنید. استفاده از این افزونه بسیار ساده است و تنها کافی است امکاناتی که برای ساخت یک صفحه نیاز دارید را به داخل صفحه موردنظر بکشید و بر روی آن تنظیمات ساده‌ای انجام دهید. المنتور المان‌های زیادی برای طراحی صفحه دلخواه دارد اما با تهیه نسخه پریمیوم آن تا حدود ۳۰۰ المان برای سفارشی سازی صفحات دارید. این افزونه نیاز به هیچ دانش کدنویسی ندارد.

در این ویرایشگر تمامی تغییراتی که بر روی یک صفحه سایت اعمال می‌کنید را به صورت زنده خواهید دید. علاوه بر این با انتخاب هر المان بر روی آن نیز تنطیمات می‌توانید انجام دهید که به صورت دلخواه شما درآید. المنتور المان‌های زیادی از جمله گالری، انواه دکمه، اسلایدر، جدول، باکس نمایش مطالب، فرم، فهرست دارد.

افزونه Contact Form 7

 

افزونه-Contact-Form-7

یکی از روش‌های ارتباطی با کاربران سایت، فرم تماس با ما است. ساخت این فرم‌ها با استفاده از افزونه کانتکت فرم بسیار سریع و آسان است و تنها لازم است که کد کوتاه فرم ساخته شده را در هر جای سایت که نیاز دارید قرار دهید. این افزونه یک بخش با نام یکپارچه‌سازی دارید که می‌توانید آن را به دیگر افزونه‌های وردپرس هماهنگ نمایید.

افزونه Google XML Sitemaps

افزونه نقشه سایت XML-SiteMap

یکی از مواردی که در سئو تاثیر مثبتی دارد این است که موتورهای جستجو به راحتی بتوانند، به بخش‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشند تا بتوانند آنها را ایندکس کنند. ایجاد نقشه سایت کمک زیادی به موتورهای جستجو می‌کند برای خزیدن در بخش‌های مختلف سایت و ایندکس شدن سریع مطالب می‌دهد.
هنگامی که این افزونه نصب شود، یک نقشه XML ایجاد می‌گردد که مشاهده ساختار سایت را برای موتورهای جستجو ساده می‌کند. بعد از ساخت این نقشه بهتر است که آن را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید.

منبع: مدیرآفرین

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۵ / ۵. ۱

ادامه مطلب