کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس-تولید-محتوا

کارشناس تولید محتوا شغلی جدید اما بسیار پرتقاضا و پولساز است. هنوز برخی از افراد فکر می‌کنند “مگر می‌شود که با نوشتن پول خوبی به دست آورد؟” بله. نه تنها می‌تواند پول به دست آورید بلکه می‌توانید درآمدی معادل یک کارشناس حرفه‌ای در هر رشته‌ای را داشته باشید. پس شغل کارشناس تولید محتوا را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.

شغل تولید محتوا مناسب افرادی است که یکی یا همه ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

• به نوشتن علاقه دارند. ملاک علاقه به نویسندگی را انشاهای دوران مدرسه قرار ندهید چون با موضوعاتی مثل تابستان را چگونه گذراندید یا در بزرگسالی می‌خواهید چه کاره شوید؟ نمی‌توان گفت کسی نویسنده یا تولیدکننده محتوا می‌شود یا نه. بیشتر منظور علاقه به مطالعه و نوشتن روزانه با یک دیدگاه جدی به منظور کسب درآمد است.

• افرادی که دوست دارند کسب و کار خودشان را داشته باشند. احتمالا شما هم افراد زیادی را دیده‌اید که از کار ثابت اداری خسته شده‌اند و دوست دارند شغلی با درآمد بیشتر و البته مورد علاقه خود داشته باشند.

• افرادی که زیاد در قید و بند ساعات کاری ۹ تا ۵ عصر نیستند. به هیچ عنوان منظور افرادی که دوست دارند با یک ساعت کار در روز درآمد ماهانه چند ده میلیونی داشته باشند نیست. خیلی‌ها هستند که با کار کردن مشکلی ندارند بلکه دوست دارند ساعات کاری و برنامه‌ریزی آن در اختیار خودشان باشند، پس شغل تولید محتوا بسیار مناسب این افراد است.

• کسانی که دوست دارند در منزل کار کنند یا به هر شکلی امکان حضور در محل کار را ندارند، به عنوان تولیدکننده محتوا فرصت‌های زیادی برای آنها وجود دارد.

• افرادی که شغل دارند اما دوست دارند یک مهارت پولساز داشته باشند و در زمینه‌ای خاص متخصص شوند.

• بدون بازاریابی اینترنتی و جذب کاربران در فضای مجازی حداقل نیمی از درآمد و فروش کاهش پیدا می‌کند. اگر دوست دارید از تخصص خود درآمد بیشتری داشته باشید، با تولید محتوای تخصصی کاربران علاقمند را به سمت خود جذب کنید.

اما چرا ما از اصطلاح کارشناس صحبت می‌کنیم، چون این کار یک تخصص بسیار مهم و حیاتی در کسب و کارهای اینترنتی است. محتوای خوب می‌تواند سرنوشت کاری یک کسب و کار را متحول کند. وقتی محتوا تولید می‌کنید از هیچ، چیزی را خلق کرده‌اید. یک کارشناس محتوا از طریق محتوایی که تولید می‌‌کند بازاریابی کرده و مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند. هیچ روش دیگری به اندازه بازاریابی محتوا اثرگذار نیست. اثرگذاری محتوا به این دلیل است که مخاطب با شما ارتباط برقرار می‌کند و اگر محتوای جذابی تولید کنید بر ذهنیت او تاثیر مثبت می‌گذارید.

آیا کارشناس تولید محتوا فقط باید بنویسد؟

مهارت کارشناس تولید محتوا تنها نوشتن یک متن نیست بلکه موارد زیر را شامل می‌شود:

انتخاب کلمه کلیدی هدفمند برای تولید محتوا: هر محتوایی براساس یک کلمه کلیدی نوشته می‌شود. هر کلمه کلیدی در حوزه کسب و کار را می‌‌توان انتخاب کرد اما مهم کلمه کلیدی است که ترافیک زیاد و هدفمندی به همراه داشته باشد.

تولید محتوا در فرمت‌های مختلف مانند متن، صوت، ویدئو، اینفوگرافی: وقتی صحبت از تولید محتوا می‌شود فکر به سمت متن می‌رود. اما متن تنها یکی از فرمت‌های تولید محتوا است. در سایت‌‌های که کار به شکل تخصصی انجام می‌شود معمولا برای هر فرمت یک نفر مسئول تولید می‌شود.

مهارت در سئو محتوا: برای یک کارشناس یا تولیدکننده محتوا رعایت اصول سئو محتوا کافی است و نیازی نیست که از تمام مسائل سئو سایت مطلع باشد. اصول سئو محتوا مواردی مانند استفاده از کلیدی در متن، عنوان، توضیحات متا و آدرس سایت است. قرار دادن عکس با عنوان مناسب و تگ‌alt، استفاده از تگ H در عنوان و زیر عنوان، لینک سازی در متن کافی هستند.

علاقمند به مطالعه و اطلاعات عمومی بالا: به هر صورت چون در این کار در موضوعات مختلف تولید محتوا می‌کنید نیاز به اطلاعات عمومی بالا و علاقه به جستجو و دریافت اطلاعات جدید است. به دنبال منابع جدید و دست اول بودن پایه تولید محتوای باکیفیت است.

ترجیحا کمی یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ: اگرچه ضرورت نیست اما یادگیری نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ جهت ساخت و ویرایش عکس و تصاویر یک امتیاز است. به خصوص وقتی با این نرم افزار آشنا باشید در زمان کوتاهی می‌توانید محتواهای دیگر مانند اینفوگرافیک را خودتان سریعا بسازید.

آشنایی با زبان انگلیسی: خیلی از وب‌سایت‌های انگلیسی زبان منبع خوبی برای اطلاعات جدید هستند. به کار بردن این منابع در محتوای خود باعث می‌شود که مطالب جدید و دست اول در اختیار خوانندگان قرار دهید.

نظم شخصی برای مدیریت برنامه و سفارش‌ها: هر سفارشی باید در زمان مشخص شده تحویل داده شود و هر سایتی باید منظم به روزرسانی شود. نظم در تولید محتوا بسیار مهم است، اگر با یک برنامه منظم و پیوسته پیش بروید می‌توانید از رقبای خود در هر موضوعی پیشی بگیرید.

محتواگذاری در سایت: باز هم نیازی نیست که به کل امروز وب‌سایت آشنایی داشته باشید بلکه نحوه قرار دادن محتواگذاری در سایت کافی است و باز هم یک نکته مثبت در کار به حساب می‌آید.

کارتیمی: برخی از کسب و کارها به دلیل حجم بالای کار به شکل تیمی کار می‌کنند پس باید به کار تیمی و مدیریت برنامه‌های گروه نیز آگاه باشند. نیروهایی که به عنوان تولیدکننده محتوا فعالیت می‌کنند ممکن است کم‌ و کاستی‌هایی در کارشان باشد که توسط کارشناس تولید محتوا باید رفع شود. این مسائل می‌تواند مسائل نگارشی و ویرایشی، اصول سئو محتوا، ایده‌یابی تولید محتوا، حفظ خوانایی متن و رعایت زمان‌بندی تولید محتوا باشد.

چگونه-به-یک-کارشناس-تولید-محتوا-تبدیل-شویمآیا شغل کارشناس تولید محتوا مناسب من است؟

شغل کارشناسی تولید محتوا یک شغل جذاب است و برخلاف برخی از کارها که بعد از مدتی بسیار یکنواخت و خسته‌کننده می‌شود، هر روز با پیشرفتی که در این کار می‌کنید برای شما شیرین‌تر و جالب‌تر می‌شود. علاوه بر این در شغل تولید محتوا محدودیت درآمدی ندارید و اگر از روش‌‌های کسب درآمد از محتوا به خوبی استفاده کنید درآمد ماهانه کارمندی برای شما به یک شوخی تبدیل می‌شود.

کار اصلی کارشناسی تولید محتوا داشتن یک دید طولانی مدت به کار است چون نقش هر محتوای تولیدشده را در دستیابی به اهداف نهایی باید بداند. به عبارت دیگر وظیفه او تولید و مدیریت محتوا است. مدیرت محتوا، هدف نهایی که جذب حداکثر مخاطب هدفمند است را آسان می‌سازد پس نیاز به یک استراتژی محتوا برای رسیدن به این هدف دارید.

چقدر زمان می‌برد که به یک کارشناس تولید محتوا تبدیل شوم و درآمد خوبی داشته باشم؟

هر کاری برای اینکه در آن به مهارت لازم برسید و درآمد خوبی به دست آورید، نیاز به زمان دارد، تولید محتوا هم از این مسئله جدا نیست. شاید در ابتدا سفارش‌هایی که می‌گیرید بسیار پول‌ساز نباشند و بیشتر به درد کسب تجربه و رزومه شما بخورند. اما به یاد داشته باشید هر کس از جایی شروع می‌کند و اگر آینده شغلی خود را در تولید محتوا می‌بینید از همین امروز شروع کنید تا سریع‌تر به درآمد دلخواه برسید. در شغل اینترنتی تولید محتوا، به نسبت دیگر مشاغل نیاز به زمان و سرمایه بسیار کمی برای رسیدن به درآمد بالا دارید.

هر چه پیش می‌روید تجربه شما بیشتر می‌شود و به تناسب آن محتوایی هم که تولید می‌کنید باکیفیت‌تر خواهد بود. پس باید درآمد شما هم به تدریج بیشتر شود. اگر محتوای خوب تولید کنید به مرور در این کار شناخته می‌شود و می‌‌‌توانید بابت هر سفارش حداقل دو تا سه برابر یک تولیدکننده متوسط پول دریافت کنید.

برخی وب‌سایت‌ها به دلیل اینکه به حساسیت تولید محتوا در آینده کاری خود پی برد‌‌ه‌اند به دنبال تولید محتوا نیستند بلکه به دنبال تولیدکننده حرفه‌ای محتوا هستند که بتواند محتوایی متناسب با نیاز کسب و کار آنها تولید کند و دستمزد خوبی هم بابت این کار می‌پردازند.

وقتی میزان سفارش‌‌های دریافتی زیاد می‌شود می‌توانید از نیروهای ثابت یا فریلنسرهای حرفه‌ای محتوا استفاده کنید. به این شکل به دلیل محدودیت زمانی سفارش‌ها را از دست نمی‌دهید. شکل دیگر کسب درآمد طراحی یک وب‌سایت و وبلاگنویسی برای آن است. اینکه برای خودتان وب‌سایتی ساده داشته باشید و منبع درآمد شما سایت‌ خودتان نه سایت‌های دیگر باشد، راه هوشمندانه‌ای برای کسب درآمد است. در کنار تولید و مدیریت محتوا برای دیگر کسب و کارها، برای خودتان نیز این کار را شروع کنید تا بعد از مدتی به منبع درآمد جدیدی برای خودتان برسید.

منبع: مدیرآفرین

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۴.۳ / ۵. ۴

ادامه مطلب