چگونه اراده‌مان را تقویت کنیم؟ (و زندگی بهتری برای خود بسازیم)

چگونه-اراده-مان-را-تقویت-کنیم-(و-زندگی-بهتری-برای-خود-بسازیم)

تقویت اراده و پشتکار لازمه یک زندگی شاد و موفق است. دیگر فرصتی نیست و تاریخ این جملات که “از فردا شروع می‌کنم” ، “از شنبه شروع می‌کنم” تمام شده است. شما یا می‌خواهید کاری را انجام دهید یا نمی‌خواهید. اگر جواب شما بله است پس ادامه مطلب را بخوانید تا با راهکارهای تقویت اراده آشنا شوید.

اگر می‌بینید چیزی را واقعا می‌خواهید برای یک‌ بار هم که شده خودتان، عادات و تفکرات‌تان را مدیریت کنید و اولین قدم را بردارید. شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما بعد از مدتی شگفت زده خواهید شد که چرا در گذشته این شیوه زندگی شما نبوده است.

معروف‌ترین آزمایشی که در زمینه تقویت اراده انجام شده ” آزمایش مارشمالو” است که در سال ۱۹۶۰ انجام شد. در این آزمایش به کودکان چهار ساله یک مارشمالو داده شد و به آنها گفته شد اگر بتوانند مارشمالو را نخورند و تنها ۱۵ دقیقه صبر کنند، می‌توانند دو عدد مارشمالو داشته باشند.

آزمایش-مارشمالو-و-تقویت-اراده
تحقیقات بر روی زندگی این افراد برای سالها ادامه پیدا کرد تا زمانی که بچه‌ها به افرادی بالغ تبدیل شدند. محققان متوجه شدند کودکانی که در برابر وسوسه خوردن مارشمالو بیشتر صبر کرده بودند موفقیت‌های تحصیلی، شغلی و خانوادگی بیشتری به دست آورده بودند. همچنین از سلامت جسمی و روحی بیشتری برخوردار بودند.

والتر میشل مسئول این آرمایش نتیجه گرفت که خودکنترلی و توانایی به تاخیر انداختن امیال باعث ایجاد “سپری محافظ در برابر ضعف اراده و آسیب‌پذیری در آینده” می‌شود. در مطالعه دوم ۱۰۰۰ کودک از زمان تولد تا سن ۳۲ سالگی مورد مطالعه قرار گرفتند. آنها به این نتیجه رسیدند:

کودکی که تسلط بر خویش را یاد گرفته، برای آینده او سلامت و استقلال مالی بهتری را می‌توان پیش بینی کرد. نتایج این تحقیق در اکثر موارد درست بود، حتی زمانی که فاکتور‌های دیگر از جمله هوش یا طبقه اجتماعی برابر بودند.

آنها حتی روی دوقلوهای همسان به همین نتایج رسیدند. یکی از دوقلوها که از کودکی تسلط کمتری بر خود داشت به رغم داشتن پیشینه ژنتیکی و خانوادگی یکسان، در آینده به موفقیت‌های کمتری رسیده بود.

نداشتن اراده بیش از هر چیز حتی هوش و استعداد باعث شکست می‌شود.

حتما این توصیه را درباره عضلات شنیده‌اید: از آنها استفاده کنید وگرنه ضعیف شده و تحلیل می‌روند. قدم برداشتن به سوی زندگی بهتر بدون اراده قوی بسیار سخت است اما اراده را می‌توان مانند عضلات پرورش داد.

چگونه-اراده-مان-را-تقویت-کنیم)

روش‌های تقویت اراده و پشتکار 

۱. بین جدیت در کار و سخت گرفتن بیهوده تفاوت قایل شوید

وزنه‌ برداری باعث ایجاد عضلاتی قدرتمند می‌شود، اما هیچ‌وقت یک وزنه‌بردار را نمی‌بینید که برای کل روز بدون هیچ استراحتی تمرین کند. همین اتفاق درباره اراده نیز می‌افتد. در حالیکه به صورت جدی تمرین انضباط شخصی و تسلط بر خویش و تقویت اراده را ادامه می‌دهید، سخت گرفتن زیاد و نداشتن زمانی برای استراحت جدیت شما را از بین می‌برد. هر چیز باید سر جای خودش باشد، وقتی کار می‌کنید با جدیت کار کنید و هنگام استراحت نیز به کار فکر نکنید.

برای ایجاد تقویت اراده، از قدم‌های کوچک شروع کنید و به دنبال تغییرات بزرگ در شروع نباشید. اراده مانند یک عضله می‌مانند که با تمرین مداوم قوی خواهد شد نه با یک بار دمبل زدن، پس انتظار نداشته باشید که یک روزه قدرت اراده بالایی به دست آورید. مزیت دیگر تقویت اراده این است که هنگامی که در یک زمینه کوچک از زندگی مثل سحرخیزی یا انجام یک پروژه، اراده به خرج می‌دهید، این جدیت به بخش‌های دیگر زندگی‌تان نیز منتقل می‌شود و برای انجام آنها نیز قدرت بیشتری در خود احساس می‌کنید.

۲. تخیل خود را به کار بگیرید

تخیل یکی از بهترین تکنیک‌ها برای بهبود قدرت اراده است. بدن، به تصورات ذهنی به همان صورتی پاسخ می‌دهد که در موقعیت واقعی و تجربی قرار دارید. اگر تصور کنید که در ساحلی دراز کشیده‌اید و به امواج اقیانوس گوش می‌دهید بدن‌تان به این تخیل پاسخ می‌دهد.

از طرف دیگر اگر تصور کنید که جلسه‌ای مهم دارید و دیر کرده‌اید، بدن شما تحت تاثیر افکارتان دچار تنش و اضطراب می‌شود. از همین تکنیک می‌توانید برای پرورش اراده استفاده کنید. در حقیقت شما از تکنیک تصویرسازی ذهنی برای افزایش قدرت اراده استفاده می‌کنید.

در ذهن‌تان خود را ش خصی با اراده قوی و آینده‌نگر ببینید. ذهن شما چاره ای ندارد جز اینکه این تصویر را باور کند و شما و زندگی‌تان را به همان سمت هدایت کند. اینکه شما درباره خودتان چه ذهنیتی دارید، به شدت بر عملکرد شما تاثیرگذار است.

۳. افکار مثبت و آرامش‌بخش داشته باشید

به خودتان یاد بدهید زمانی که احساس کردید در تصمیم‌‌گیری دچار ضعف شده‌‌اید، درباره چیز دیگری فکر کنید. هر زمان یک فکر ناخواسته به ذهنتان رسید آن را با یک فکر خوشایند جایگزین کنید تا بر روی افکارتان کنترل داشته باشید.

افکار مثبت، انگیزه لازم برای ادامه کار را فراهم می‌کند. به صورت جدی به این مسئله فکر کنید که چه افکاری برای برای شما کارساز است. شاید از اینکه فرد تنبلی باشید واقعا متنفرید و دوست دارید دیگران شما را فردی ساعی و پرتلاش بدانند.

نمی‌خواهید در آینده افسوس فرصت‌هایی را بخورید که برنمی‌گردد و تصمیم دارید زندگی خود را بسازید.

شاید هم مشتاق این هستید که از امکانات و استعداد‌های خود بهترین بهره را ببرید.

این تکنیک ساده را دست کم نگیرید. در آزمایش معروف مارشمالو کودکان با روش‌هایی مثل بستن چشم‌ها یا چرخیدن به سمتی که وسوسه نشوند یا آواز خواندن، خوردن مارشمالو را به تاخیر انداختند. آنها با روش‌هایی خودساخته اجازه ندادند چیزی آنها را از نخوردن مارشمالو منصرف کند.

شاید نیاز باشد شما هم روش‌هایی برای خود در نظر بگیرید تا در هنگامی که خواستید از انجام کار مهمی شانه خالی کنید، از این روش‌ها کمک بگیرید. مهم‌ترین کار که می‌توانید بکنید این است که احساس خود را ملاک انجام دادن یا ندادن کارها قرار ندهید، چون احساس‌ها بسیار متغیر هستند و ثابت نمی‌مانند. به جای آن بهتر است مصلحت طولانی مدت خود را در نظر بگیرید و ببینید که انجام چه کاری در طولانی مدت نتایج بهتری برای شما دارد.

روش-های-تقویت-اراده-و-پشتکار

۴. عادت‌های خوبی ایجاد کنید، در زمان استرس به آنها نیاز دارید

همه کم و بیش درباره تاثیری که استرس بر روی بدن می‌گذارد، می‌دانیم. استرس می‌تواند روی قدرت اراده تاثیر منفی گذاشته و آن را کاهش دهد. مردم زمانی که دچار استرس می‌شوند به سمت عادت‌های قدیمی و ریشه‌دار خود گرایش پیدا می‌کنند و اغلب تصمیماتی که در این لحظات گرفته می‌شود، انتخابی آگاهانه نیست.

تصور کنید که شما امتحانی بسیار مهم یا جلسه‌ای در شرکت دارید. نمره امتحان یا فرصتی که برای ارتقاء شغلی دارید، به طور کامل به عملکرد و مدیریت احساسات و هیجانات شما بستگی دارد.

خوشبختانه “‌آگاهی” ابزار قدرتمندی است و در این لحظات با گوش دادن به موسیقی ملایم برای چند دقیقه، تجسم مثبت یا هر چیزی که برای شما جواب می‌دهد و آن را دوست دارید، اجازه ادامه عادات منفی را ندهید. توجه داشته باشید که درصدی از استرس در این مواقع کاملا طبیعی است، منظور در اینجا استرس مخربی است که شما را از عملکرد مثبت و مفید باز می‌دارد.

۵. هر زمان تنها یک قدم بردارید

بیشتر زمان‌ها مردم به خاطر نداشتن قدرت اراده تسلیم نمی‌شوند، بلکه آنها احساس می‌کنند که هدف بسیار بزرگی انتخاب کرده‌اند و با انواع کارها و برنامه‌هایی که باید به انجام برسانند محاصره شده‌اند. باید اهداف را به “بخش‌های کوچکِ قابل مدیریت” تقسیم کرد. به این شکل موفقیت شما تضمین شده است.

در این راه احساس نمی‌کنید که قدرت اراده‌تان در بین راه تحلیل رفته است، بلکه هر مرحله کوچک را که به پایان می‌رسانید اراده و انگیزه‌تان برای ادامه کار بیشتر هم می‌شود. رسیدن به هر زیر هدف احساس رضایت و اطمینان به شما می‌دهد و ادامه مسیر را برای شما هموارتر می‌سازد. در واقع برای خود یک نقشه راه دارید که از کجا شروع و به کجا برسید و در هر مرحله باید بر روی چه کاری تمرکز کنید. تمرکز بر روی کاری که در دست انجام دارید، بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود علاوه بر انجام کار با کیفیت بهتر، به بخش‌های باقی مانده فکر نکنید و دچار استرس نگردید.

۶. خودتان باشید

شما باید شخصیت منحصر‌ به‌ فرد خودتان را داشته باشید. تلاش برای آنچه نیستید تنها اراده و عزت نفس شما را پایین می‌‌آورد. افرادی که تلاش زیادی برای جلب رضایت دیگران می‌کنند روحیه ضعیف‌تری نسبت به افرادی که با خود و اهداف‌شان صادق هستند، دارند.

افرادی که به دنبال رضایت دیگران هستند نه تنها اراده ضعیفی دارند بلکه در نهایت به دستاورد مهمی هم در زندگی نخواهند رسید. اینکه راه خود را در خود را در زندگی بشناسید و درباره اهدافتان به روشنی و قاطعیت رسیده باشید، باعث تقویت اراده شما می‌شود. شما یک بار بیشتر زندگی نخواهید کرد و زندگی کردن براساس نظرات و خواست دیگران باعث می‌شود که حتی اگر در بیرون به موفقیت‌هایی برسید از درون احساس ضعف کنید.

شناخت افکار و احساسات باعث می‌شود، هنگامی که احساس کردید اراده لازم را برای انجام یک کار ندارید، وارد عمل شود و الویت‌های شما را به شما گوشزد کند. همه روزهایی با حوصله هستند و روزهایی انرژی انجام کاری را در خود نمی‌بینند، اما زمان برای شما صبر نخواهد کرد و اگر تصمیم دارید در زندگی به مدارج خوبی برسید، نباید بیش از حد تحت تاثیر افکار و احساسات باشید. کاری که باید را انجام دهید و می‌بینید انرژی که برای ادامه کار نیاز دارید، به دنبال آن خواهد آمد.

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۳.۶ / ۵. ۱۷

ادامه مطلب