مهم‌ترین مهارت های زندگی که برای موفقیت به آنها نیاز دارید

10 مهارت مهم زندگی

یادگیری مهم ترین مهارت‌ های زندگی کیفیت زندگی شما را بهتر می‌کند. برای یادگیری این مهارت‌ها احتیاجی به صرف هزینه ندارید، اما باید زمان و صبر کافی به خرج بدهید.

هنگامی که شروع به یادگیری مهارت‌ های مهم زندگی می‌کنید ممکن است در ابتدا کمی مشکل باشد، اما منافع بسیار زیادی در دراز مدت برای شما خواهند داشت. این کار یکی از بهترین سرمایه گذاری‌ هایی است که می‌توانید برای خود و زندگی‌تان داشته باشید.

توانایی درک و یادگیری که به ما داده شده است، یک هدیه است
کسب دانش، یک مهارت است
تمایل به یادگیری و فرا گرفتن بیشتر یک انتخاب است

لذت زندگی در لحظه

جهان بازتاب نگرشی است که ما به آن داریم. سعی کنید همیشه جنبه نیک قضیه را ببینید و واقع‌بین باشید. هر لحظه را با توقعات بی‌جا از خود، دیگران و زندگی تلخ نکنید. مهم‌ترین مولفه‌ای که باعث می‌شود شاد زندگی کردن برای شما به یک عادت تبدیل شود، حضور در لحظه است.

وقتی در حال حضور داشته باشید به این درک می‌رسید تاکنون به مهم‌ترین دارایی هر لحظه‌ زندگی‌تان بی‌توجه بوده اید. با تمام حواستان در لحظه باشید. بر روی هر صدا، مزه و هر آنچه می‌بینید تمرکز کنید. واقعا ببینید، بچشید، لمس کنید و بشنوید. به این شکل به لذت زندگی در لحظه دست می‌یابید.

شادی چیزی بیش از این نیست که با خودتان در آرامش و صلح باشید و این آرامش در گذشته و آینده وجود ندارد. پذیرش حال به همان شکلی که هست شما را رها می‌سازد.

هر چه بیشتر بتوانید لحظه حال را بپذیرید و محترم بشمارید، از رنج و درد و نیز از ذهن برخاسته از منِ درونی رها می‌شوید. باشید و از بودن لذت ببرید.

ما عادت داریم که در لحظه به مسائل مختلفی فکر کنیم. درباره گذشته فکر می‌کنیم که ای کاش به شکل دیگری بود و درباره آینده هم فکر می‌کنیم ای کاش به شکل که ما می‌خواهیم باشد. از زمان حال لذت ببرید بخاطر چیزی که هست و آنچه به شما پیشکش می‌کند. اگر گذشته درسی برای شما دارد آن را فرا بگیرید و تمام توجه خود را روی حال بگذارید تا آینده درخشانی برای خود بسازید.

فن بیان

شما می‌توانید یک حرف را به شکل‌های مختلف بگویید و واکنش‌های متفاوتی نیز دریافت کنید. با بیان قوی می‌توانید در ارتباطات خود به نتایج بهتری برسید و تاثیر کلام شما به شدت افزایش پیدا کند. وقتی فن بیان خوبی دارید و افراد تحت تاثیر صحبت‌های شما قرار می‌گیرند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید. مهارت فن بیان مانند هر مهارت دیگری اکتسابی است و می‌توانید با تمرینات فن بیان آن را تقویت کنید. مهارت های زندگی - فن بیان

تصورتان بر این نباشد که فن بیان تنها مناسب افرادی است که ارتباطات اجتماعی و مناسبات کاری زیادی دارند. هر شخصی برای تجربه ارتباط موثر با دیگران به فن بیان خوب نیاز دارد.

شاید این گفته معروف را در اهمیت فن بیان شنیده باشید “نحوه بیان مهم‌تر از خود کلام است”.

فن بیان لزوما صدای خوب نیست بلکه ادای خوب و واضح کلمات برای انتقال پیام است.

یکی از بزرگترین ترس‌های بسیاری از افراد صحبت جلوی دیگران است. علت ترس از صحبت در جمع از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما دلیل اصلی آن ترس از قضاوت دیگران است. مهارت در فن بیان ترس شما را از صحبت در جمع از بین می‌برد.

مدیریت زمان

زندگی شما مجموع لحظاتی است که دارید. زمان ارزشمند خود را چگونه خرج می‌کنید؟ ذهنیت اشتباهی که درباره مدیریت زمان وجود دارد این است که باید برای روزتان زمان‌بندی بسیار دقیقی داشته باشید تا بهترین استفاده را از زمان‌تان ببرید.مهارت-زندگی-مدیریت-زمان

مدیریت زمان یعنی اینکه، یک برنامه‌ریزی صحیح باعث آرامش و بهبود عملکردتان شود، نه اضطراب از زنجیره‌ای از کارهای تمام نشدنی را برایتان ایجاد کند. برای مدیریت زمان حتی شاید نیاز باشد، برخی کارها را حذف و برای کاری دیگر زمان بیشتری اختصاص دهید.

در مدیریت زمان مهم‌ترین مسئله این است که شناخت خوبی از خود و الویت‌های زندگی‌تان داشته باشید و بدانید در چه زمانی از روز بیشترین بازدهی را دارید.

وقتی از زمان خود به خوبی استفاده کنید اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و احساس یک فرد کارامد را دارید. با مدیریت زمان احساس می‌کنید کنترل زندگی و کارتان در دستان خودتان است.

تصویرسازی ذهنی

تصویرسازی ذهنی که به نام تجسم خلاق هم شناخته می‌شود از مهم‌ترین اصول موفقیت در زندگی است اما متاسفانه کمتر فردی به صورت آگاهانه از آن استفاده می‌کند. تصویرسازی ذهنی به معنای رویاپردازی نیست، اما تفاوت آنها در چه چیز است؟

در رویاپردازی اغلب ناخودآگاهانه ذهن‌تان به هر سمت و سویی گرایش پیدا می‌کند. در تصویرسازی ذهنی آگاهانه تصویری را خلق و تکرار می‌کنید که بر اقتدار و انگیزه درونی‌تان افزوده می‌شود.

افراد موفق مدت‌ها قبل از موفقیت، بارها و بارها خود را در جایگاهی که می‌خواهند تصور می‌کنند. مسئله‌ای که باعث اهمیت تصویرسازی ذهنی شده است این است که ذهن ما تفاوتی میان واقعیت و تجسم قائل نیست. ذهن به راحتی تصویری را که تکرار شود و همراه با احساس باشد به عنوان واقعیت می‌پذیرد، بنابراین همواره تصویری از یک فرد پرانرژی، موفق و کارامد از خود در ذهن داشته باشید.

نویسندگی

در اینجا منظور از نویسندگی این نیست که کتاب بنویسید که اگر این کار را هم انجام دهید موفقیت بزرگی است. اما در کمتر جایی به فواید نویسندگی و نفس نوشتن برای خود نویسنده اشاره شده است. این شخصِ نویسنده می‌توانید شما باشید و بدون نگرانی از نتیجه کار درباره هر چه که می‌خواهید بنویسید.مهارت زندگی تولید محتوا

نوشتن همان چیزی است که باعث می‌شود خود را بهتر بشناسید و حال خوبی پیدا کنید. نوشتن احساسات و افکار بر روی کاغذ خاصیت درمانی دارد. در نوشتار درمانی برای دل خودتان می‌نویسید و قصد ارائه آن را به دیگران ندارید. یکی از بهترین راه‌ها برای خودشناسی و درک احساسات، نوشتن است. با کمک نوشتن هر آنچه که در ذهن‌تان است را بر روی کاغذ می‌آورید و ذهن خود را خالی می‌کنید.

شاید هم خودتان را واجد استعداد نویسندگی می‌دانید و دوست دارید از این راه محتوا کسب درآمد کنید. کسب درآمد از محتوا امروزه به یک شغل پرطرفدار تبدیل شده است.

علاوه بر این اگر کسب و کار خود را دارید و تصمیم گرفته‌اید آن را توسعه دهید، بازاریابی محتوا بهترین و کم‌هرینه‌ترین روش افزایش فروش و درآمد است.

یک نکته بسیار مهم دیگر درباره محتوانویسی این است که ارائه دانش و تخصص در قالب محتوا به دیگران اجازه می‌دهد شما را بشناسند. در طول زمان می‌توانید خود را با محتوا تبدیل به یک برند شخصی قوی سازید. قدرت نوشتن را در بهبود درونیات یا تحول کسب و کارتان نادیده نگیرید.

هنر خوب گوش دادن

گوش دادن از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباط بین فردی است. در گوش دادن فعالانه شما تنها پیام فرد مقابل را نمی‌شنوید، بلکه آن را درک می‌کنید. وقتی که یک شنونده فعال باشید، فرصت بیشتری پیدا می‌کنید تا دیگران را بشناسید و حتی متوجه نشانه‌های غیرکلامی در رفتار گوینده شوید.

برای اینکه صحبت‌های فرد مقابل را بهتر متوجه شوید و نشان دهید که به صحبت‌های فرد مقابل علاقمندید، درصورت لزوم سوالاتی بپرسید تا مسئله را برایتان شفاف‌تر کند.

با صحبت یک طرفه سعی نکنید اطلاعات‌تان را به رخ دیگران بکشید یا حرف خود را ثابت کنید. همین قدر که به خوب صحبت کردن و فن بیان‌تان اهمیت می‌دهید، همین قدر هم به مهارت خوب گوش دادن توجه کنید.

وقتی شنونده خوبی هستید افراد بیشتری هم دوست دارند وقتی صحبت می‌کنید به شما گوش دهند. آنها می‌دانند صحبت شما مرتبط با موضوع است و تمام وقت قرار نیست از خودتان بگویید و متکلم وحده باشید.

مهارت شنیدن را از خانه و اطرافیان نزدیک خود شروع کنید، آنها بیشتر از هر کسی به گوش شنوای شما نیاز دارند. بعد از مدتی تاثیر آن را بر بهبود روابط‌تان خواهید دید.

مدیریت مالی شخصی

در هر وضعیت مالی که هستید، پول‌تان را هوشمندانه خرج کنید. با یادگیری مدیریت مالی شخصی، کمتر نگران مسائل مالی خود خواهید بود زیرا تمام مسائل مالی‌تان مانند پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و مدیریت هزینه‌ها را تحت کنترل خود دارید. همچنین درآمدتان با سرعت بیشتری افزایش پیدا می‌کند.

مهارت-زندگی-مدیریت-مالی-شخصی

بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند کنترلی روی پول و هزینه‌های خود داشته باشند، تنها یک راه را پیش روی خود می‌بینند، کمتر خرج کردن.

مدیریت مالی چیزی بیشتر از این است. مبحثی نیز که به عنوان هوش مالی شناخته ‌می‌شود در واقع شناخت درست از مسائل مالی است تا بتوانیم با تصمیم گیری‌های درست در طول زمان دارایی خود را افزایش دهیم.

افزایش سرعت عمل

افزایش سرعت عمل به معنای انجام سریع کارها و بستن پرونده آن کار نیست. راستش این تعریف بیشتر مربوط به مفهوم سمبل کردن است. سرعت عمل یعنی هر کاری را با توجه به سرعت مناسب برای آن و نه بیشتر انجام دهید.

مسلما تایپ کردن یک صفحه با مطالعه همان صفحه با هدف یادگیری، زمان متفاوتی می‌طلبد. با افزایش مهارت در کارها می‌توانید به میزان زیادی سرعت عمل خود را افزایش دهید. تمرکز و انجام یک کار در هر نوبت باعث می شود تمام انرژی و حواس شما صرف یک کار شود و کار به صورت بهینه در کمترین زمان ممکن انجام شود.

مهارت پرسشگری

برای اینکه در زندگی‌تان موفق شوید نیاز دارید که به انتخاب‌های درستی دست بزنید. برای انتخاب‌های درست باید سوال‌های درستی از خود بکنید. نیروی سوال شما را هشیار می‌کند و به نتایج هر انتخاب بیشتر فکر خواهید کرد.

وقتی سوال می‌پرسید به جای اینکه بر مبنای احساس‌تان در لحظه تصمیم بگیرید، با منطق و دوراندیشی دست به انتخاب می‌زنید. پرسش شما را نسبت به عواقب انتخاب‌هایتان آگاه می‌کند.مهارت های زندگی چیست

مسلما افراد موفق هم در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که دوست دارند بیشتر بخورند، بیشتر بخواهند، بیشتر تفریح کنند، بیشتر تلوزیون نگاه کنند و یا اصلا هیچ کاری نکنند. اما قدرت سوال‌های صحیح آنها را در مسیر صحیح نگاه می‌دارد.

هنگامی که خواستید براساس میل لحظه‌ای دست به کاری بزنید از خود سوالات زیر را بپرسید:

  • عقب انداختن کارهای مهم به چه قیمتی برایم تمام می‌شود؟
  • در آینده برای انجام این کار چقدر زمان و انرژی خواهم داشت؟
  • عقب انداختن کارها، در آینده چه رنجی را به من وارد می‌کند؟
  • آینده دلخواهم را دارم با چه چیزی در اکنون معاوضه می‌کنم؟
  • مهم‌رین کار من در این لخظه چیست؟
  • آیا رفتار سنجیده‌ای در این موقعیت از من سر زده است؟

با این سوالات مطمئن می‌شوید که تصمیم‌هایتان به راستی انتخاب‌هایی هستند که شما را به مقصد دلخواه‌تان رهسپار می‌کنند. سوال‌های درست فقط درباره انتخاب‌های مهم و بزرگ نیست، بلکه به انتخاب‌های کوچکی که در سراسر روز می‌گیرید نیز مربوط است.

خودآگاهی

وقتی خودآگاه هستید شناخت خوبی از خود، احساسات و انگیزه‌هایتان دارید. نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید. شما با خودآگاهی تاثیری را که هیجانات بر رفتار شما دارند، تشخیص می‌دهید.

صادقانه به این پرسش پاسخ دهید: چقدر خود را می‌شناسید؟

شناخت خود مهم‌ترین وظیفه‌ای است که هر انسان در زندگی بر عهده دارد، اگرچه در انجام آن بیش از هر کار دیگری کوتاهی می‌کند.

وقتی به خودآگاهی برسید دیگر منشاء احساسات خود را می‌دانید. در شرایطی قرار نمی‌گیرید که نگرانید، مضطربید یا خشمگین هستید اما نمی‌دانید چرا. شما به علت احساسات خود پی می‌برید و بهتر می‌توانید آنها را مدیریت کنید.

داستان معروفی است که پدری برای سرگرم کردن پسرش نقشه‌ای را به بخش‌هایی تقسیم می‌کند و از او می‌خواهد که نقشه را از اول بسازد. بعد از مدت بسیار کوتاهی پسر کوچک کار را تمام می‌کند. پدر بسیار متعجب می‌شود که چگونه توانسته نقشه کل جهان را به این سرعت کنار هم قرار دهد.

پسرک جواب می‌دهد: پشت نقشه عکس یک انسان بود وقتی آن را ساختم، دنیا هم ساخته شد.

این داستان بهترین مثال برای اهمیت خودآگاهی هست.

به وسیله خودآگاهی نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی می‌شناسید و به یک تصویر حقیقی و واقع بینانه از خود می‌رسید. می‌دانید ارزش‌های زندگی‌تان چیست و در چه مسائلی نیاز به رشد بیشتری دارید. خودتان را یک انسان مثل دیگر انسان‌ها می‌بینید و توقعات غیرمنصفانه از خود را کنار می‌گذارید.

انضباط شخصی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های انسان‌های موفق و ناموفق انضباط شخصی است. شاید اینکه می‌بینید تسلط لازم را بر زندگی‌تان ندارید اعتماد به نفس‌تان را هم پایین آورده است.

با انضباط به هر هدفی خواهید رسید. مطمئنا شما هم هدفی در زندگی دارید که اگر به آن برسید زندگی‌تان را تغییر خواهد داد. رسیدن به هدف با برداشتن قدم‌های کوچک روزانه و استمرار در آن به دست می‌آید. اگر به مهارت انضباط شخصی برسید پشتکار لازم را پیدا می‌کنید و خود را موظف به انجام برنامه‌های‌تان می‌دانید.

هر یک از این مهارت‌های زندگی می‌توانند تغییر چشمگیری در زندگی شما ایجاد کنند. سرمایه‌گذاری بر روی خودتان و کسب مهارت‌های جدید باید بخشی از برنامه شما برای رشد و پیشرفت بیشتر باشد. هر کدام از مهارت های اشاره شده باعث می‌شوند که به شکل مطلوب‌تری با مسائل زندگی برخورد کنید و انعطاف بیشتری از خود نشان دهید و در نهایت تصمیمات بهتری برای زندگی و آینده خود بگیرید.

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۳.۹ / ۵. ۶۰

ادامه مطلب